مدیریت فروشگاه چگونه شغلی است و چطور می‌توان به عنوان مدیر فروشگاه مشغول به کار شد؟

امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سرتاسر کشور، نیازمند استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای هستند. مدیریت فروشگاه زنجیره‌‌ای مسئولیتی مهم و سنگین است و نیازمند مهارتها و توانایی‌‌های ویژه‌‌‌ای است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای اغلب تعداد پرسنل بالا و مشتریان بسیار زیادی دارند و مدیریت تمام بخش‌‌های فروشگاه و اطمینان از عملکرد صحیح پرسنل و رضایت تمام مشتریان به یک مدیر توانا و باتجربه نیاز دارد. از همین رو، کارفرماها برای استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای به مهارتهای مدیریتی و داشتن سابقه کار و تجربه مدیریت فروشگاهی توجه زیادی می‌‌کنند.

یک لحظه خودتان را در موقعیتی در نظر بگیرید که در یک شرکت تولید پوشاک مشغول به کار هستید. در این شرکت هیچ مدیری وجود ندارد. شاید در ابتدای مسیر، جاده‌ هموار باشد و هیچ خللی در انجام‌ کارها پیش نیاید. اما به مرور زمان بی‌نظمی در بخش‌های مختلف شرکت ایجاد می‌شود، کارها به درستی انجام نمی‌شوند و در نهایت سرمایه و اهداف آن شرکت نابود می‌شود. در یک فروشگاه هم به همین شکل است یعنی وجود مدیر فروشگاه بسیار حائز اهمیت است.

در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعددی در تهران، اصفهان، شیراز، همدان و تمام شهرهای ایران وجود دارند. افزایش روزافزون تعداد این فروشگاه‌ها به منزله افزایش فرصت‌های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای است؛ به همین دلیل در حال حاضر بازار کار خوبی برای مدیریت فروشگاه فراهم شده است

نگاهی کلی به شغل مدیریت فروشگاه

مدیر فروشگاه به متخصص توانا، پر انرژی و مسئولیت‌پذیر گفته می‌شود که سرپرستی و مدیریت یک فروشگاه را برعهده دارد و باید ارتباط خوبی با کارکنان فروشگاه برقرار کند تا آن‌ها به درستی به وظایف خود عمل کنند. سرپرستی صحیح کارکنان یک فروشگاه تاثیر مستقیمی در رسیدن به اهداف فروش و جذب مشتریان بیشتر دارد.

مدیران فروشگاه، معمولا وظایف و مسئولیت‌های زیر را بر عهده دارند:

  • افزایش سود فروشگاه و رسیدن به اهداف فروش
  • رسیدگی به خدمات مشتریان مانند بررسی شکایات و پاسخ به سوالات آن‌ها
  • جذب و استخدام نیروی جدید کار
  • نظارت و ارزیابی عملکرد کلیه مدیران و کارکنان
  • ایجاد رفاه برای تمامی کارمندان و کارکنان مانند کارکنان بخش فروش
  • مدیریت و رسیدگی به محصولات آسیب‌دیده و موجودی فروشگاه
  • ایجاد انگیزه به کارکنان به خصوص در شرایط بحرانی
  • ایجاد امنیت و رضایت مشتریان فروشگاه
  • مدیریت و سرپرستی تمام بخش‌های فروشگاه
  • ارائه گزارش مربوط به خرید یا ضرر و زیان
  • نظارت بر عملکرد و فعالیت روزانه یک فروشگاه
  • تدوین استراتژی برای رسیدن به اهداف فروشگاهی
  • برگزاری جلسات با کارکنان یا مدیران
  • پیدا کردن بهترین راهکار و راه‌حل در شرایط بحرانی
  • حفظ وضعیت خوب فروشگاه بر اساس استانداردها

مهم‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور ما که به مدیر فروشگاه برای شعب خود نیاز دارند

  • فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای هایپراستار
  • فروشگاه‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌ای رفاه (کارگران)
  • فروشگاه‌های اتکا
  • فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای شهروند
  • فروشگاه‌های هایپرمی
  • فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای افق کوروش
  • فروشگاه زنجیره‌ای جانبو
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای یاس

بررسی حقوق و دستمزد مدیر فروشگاه در ایران و جهان

ر روز هزاران آگهی استخدام مدیر فروشگاه در سایت‌های کاریابی مانند جاب ویژن منتشر می‌شود. وظایف و مسئولیت‌های مدیران فروشگاه‌ها در شرکت‌های مختلف متفاوت است اما چیزی که به نظر می‌رسد این است که میزان حقوق و درآمد ماهانه یک مدیر فروشگاه در ایران به طور میانگین حدود 6-10 میلیون تومان است.  میانگین حقوق یک مدیر فروشگاه در انگلستان چیزی حدود ۱۹ هزار پوند تا ۴۰ هزار پوند است ک مدیر فروشگاه در ایالات متحده حدود ۴۴.۳۳۰ دلار در سال است. با توجه به بازار کار خوب مدیر فروشگاه تعداد زیادی از افراد باتجربه برای این فرصت شغلی رزومه ارسال می‌کنند. میانگین حقوق مدیر فروشگاه در ایالت متحده می‌تواند بر اساس عوامل مختلف مانند تحصیلات، مهارت‌، دانش و سابقه کار آن متخصص متفاوت باشد.

کارفرمایان در انتخاب مدیر فروشگاه به چه نکاتی دقت می‌کنند ؟

در صورتی که مهارت رهبری خوبی داشته باشید، توانایی سازماندهی، توجه به جزئیات و مهارتهای ارتباطی خوبی دارید و از کار در یک محیط فروشگاهی لذت می‌برید این شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد. اگرچه مدرک تحصیلی شرط لازم برای احراز این شغل نیست؛ اما داشتن مدرک لیسانس در رشته‌های مدیریت، بازرگانی و کسب و کار به شما در پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر کمک زیادی خواهد کرد. محدودیت سنی برای این شغل نقش چندان مهمی ندارد؛ اما با توجه به لزوم داشتن سابقه کار مدیریتی و همچنین توانایی جسمی لازم برای انجام امور محوله، میتوان بازه سنی 30-40 را به عنوان بازه سنی طلایی برای احراز این موقعیت شغلی عنوان کرد.

مهارت‌های زیر را می‌توان مهم‌ترین مهارت‌ها برای شغل مدیریت فروشگاه دانست:

  1. مهارت رهبری؛ برای مدیریت بهتر بخش‌های مختلف یک فروشگاه به این مهارت نیاز دارید
  2. مهارت‌های ارتباطی؛ برای ایجاد ارتباط، رفع مشکلات و پاسخ به سوالات مشتریان و کارمندان به این مهارت نیاز دارید
  3. مهارت سازمانی؛ بدون در نظر گرفتن شرایط باید وظایف خود مانند مدیریت فروشگاه را به درستی انجام دهید
  4. مهارت حل مسئله؛ برای شناسایی بهترین راه‌حل نیاز است که مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی را داشته باشید
  5. تسلط به نرم‌افزارهای مدیریت فروشگاه
  6. شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی

ساعات و شرایط کاری شغل مدیر فروشگاه

این مدیران در هر فروشگاهی با هر اندازه و زمینه فعالیتی می‌‌توانند کار کنند. اگر شرکتی که برای آن کار می‌کنند کوچک باشد ممکن است مستقیما به صاحب اصلی فروشگاه گزارش بدهند. اما در مورد فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای بزرگ معمولا گزارش باید به تیم مدیریت کل ارائه شود. نکته‌‌ای که در مورد مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای وجود دارد این است که این مدیران ممکن است هر چند وقت یکبار به شعب دیگر منتقل شوند تا به بهبود عملکرد و سودآوری آن شعب کمک کنند.

مدیران فروشگاه بین ۳۷ تا ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند. با توجه به اینکه‌ آخر هفته‌ها از جمله روز‌های شلوغ‌ به شمار می‌رود؛ پس مدیران فروشگاه در این شرایط باید در فروشگاه‌ها حضور داشته باشند و کار کنند. اگر با توجه به شرایط زندگی خود توانایی کار در تمام روز‌های هفته را ندارید؛ بهتر است رزومه خود را برای آگهی‌های استخدام مدیر فروشگاه ارسال نکنید.

نحوه پیدا کردن و ارسال رزومه برای آگهی های استخدام مدیر فروشگاه

اگر با تمام این توضیحات فکر می‌کنید که مهارت، دانش و تجربه کافی برای مدیریت و رسیدگی به وظایف، محصولات، کارمندان و مشتریان را دارید، می‌توانید همین حالا وارد سایت استخدام جاب ویژن شوید و اطلاعاتی مانند اطلاعات شخصی و سابقه کار خود را وارد کنید تا رزومه به صورت خودکار و رایگان برای شما ساخته شود. بعد از ویرایش، می‌توانید رزومه خود را برای فرصت‌های شغلی نمایش‌ داده‌شده، ارسال کنید یا وارد صفحه اصلی سایت شوید. فیلتر گروه شغلی را روی گزینه «کادر مدیریتی و اجرایی فروشگاه‌ها» قرار دهید تا تمام فرصت‌های شغلی را به شما نمایش دهد.

  

Comments

Popular posts from this blog

همه چیز درباره استخدام پرستار

شرایط کار و زندگی در زنجان چگونه است؟

بررسی میزان درآمد برنامه نویسان پایتون