شرایط کارفرماها برای استخدام فروشنده چیست؟

 یکی از موقعیت‌های شغلی کاربردی حوزه فروش، شغل فروشندگی است که نقش مهم و کلیدی در عرضه و فروش محصولات هر کسب و کاری ایفا می‌کند. در این مقاله قصد داریم در مورد فرصت‌های همکاری فروشنده و شرایط و مهارت‌های لازم برای تصدی این شغل صحبت کنیم و در مورد شرح وظایف و مسئولیت‌ها و همین طور مهارت‌های لازم برای موفقیت در این شغل توضیحاتی ارائه کنیم.

مطالعه این مقاله به شما کمک می‌‌کند دید بهتری از حوزه فروش پیدا کنید و با توجه به توانمندی‌های خود بهترین شغل را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

چه میزان تحصیلاتی برای استخدام فروشنده لازم است؟



حوزه‌ فروش بسیار گسترده است و هر موقعیت شغلی هم شرایط و الزامات شغلی متفاوتی ممکن است داشته باشد. اما به‌طور کل، برای کارفرماها، فارغ التحصیلان رشته های مرتبط مثل مارکتینگ و بازاریابی، تجارت و سایر رشته‌های مرتبط در اولویت استخدام قرار دارند. به خصوص برای استخدام بازاریاب و ویزیتور و نماینده فروش، داشتن تحصیلات امتیاز ویژه‌ای برای متقاضیان به حساب می‌آید.

بااین‌حال، یک فروشنده موفق بیش از تحصیلات به مهارت‌‌ها و تجربیات عملی نیاز دارد و اگر فردی این شرایط را داشته باشد و تحصیلاتش غیر مرتبط باشد باز هم شانس بالایی برای استخدام شدن خواهد داشت. همین‌طور برای سطوح شغلی پایین‌تر مثل صندوقدار، فروشنده مغازه و فروشگاه و تحصیلات اهمیت به مراتب کمتری کمتری دارد و بیشتر تأکید بر مهارت‌های اجتماعی و روابط عمومی متقاضی خواهد بود.

فروشندگان در چه کسب و کارهایی می‌توانند استخدام شوند؟

تقریباً هر کسب‌وکار و شرکتی که حداقل یک محصول یا سرویس برای فروش داشته باشد پس به استخدام فروشنده هم نیاز خواهد داشت. کارجویانی که به دنبال موقعیت‌های شغلی مرتبط با فروشندگی مثل صندوقدار، فروشنده حضوری، نماینده فروش و بازاریاب هستند می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی و توانایی‌هایشان در حوزه‌های بسیار متنوعی مشغول به کار شوند.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام فروشنده و بازاریاب کلیک کنید.

با این حال، کسب‌وکارهای زیر به خاطر ماهیت کارشان، بیش از همه به استخدام فروشنده، صندوقدار و بازاریاب نیاز دارند:

  • فروشگاه‌های پوشاک و بوتیک‌ها
  • خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • رستوران‌ها
  • شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ در زمینه‌های مختلف
  • شرکت‌های ارائه خدمات
  • فروشگاه‌های آنلاین
  • کتاب‌فروشی‌ها
  • کارخانه‌ها و تولیدی‌های مختلف

مهارت‌های فردی و ویژگی‌های یک فروشنده موفق

علاوه بر تحصیلات مرتبط، یک فروشنده موفق و حرفه‌ای به مهارت‌های و توانایی‌های خاصی هم نیاز دارد. این مهارت‌ها به دو دسته مهارت‌های نرم و مهارت‌‌های سخت یا فنی تقسیم می‌شوند.

از جمله مهارت‌های سخت موردنیاز برای جذب نیروی فروشنده هم می‌توان به توانایی کار با کامپیوتر، تسلط بر نرم‌افزارهای لازم مثل مجموعه مایکروسافت آفیس و آشنایی با فرآیندها و تکنیک‌های فروش اشاره کرد. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌‌های فردی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره و ارائه محصول می‌شود.

به طورکلی، مهارت‌های تخصصی موردنیاز برای این موقعیت شغلی عبارت‌اند از:

  • دانش کافی در مورد فرآیندها و تکنیک‌های فروش موفق
  • آشنایی کافی در مورد اصول و دستورالعمل‌های خدمات مشتریان
  • آشنایی با اصول اولیه تجارت و بازاریابی
  • توانایی و مهارت بالا در ارائه محصول و توضیح به مشتریان
  • سابقه و تجربه کاری مرتبط
  • آشنایی کافی با نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس
  • آشنایی نسبی با فرآیندهای BRM و CRM و توانایی ایجاد روابط حرفه‌‌ای و تجاریِ موفق
  • دانش کافی در مورد نرم‌افزارهای کامپیوتری مرتبط

برخی از ویژگی‌‌ها و مهارت‌های فردی برای فروشندگی و بازاریابی نیز به شرح زیر هستند:

  • توانایی سازگاری با شرایط و ارتباط با افراد مختلف
  • مهارت‌های استراتژیک و برنامه‌ریزی
  • داشتن انگیزه و مهارت بالا برای فروش
  • توانایی و مهارت بالا در مذاکره و ارتباط
  • صبر و شکیبایی بالا
  • روحیه پیگیری و پشتکار بالا
  • مهارت‌های اجتماعی بالا و روابط عمومی قوی
  • ظاهر آراسته و خوش‌برخورد
  • توانایی اولویت‌بندی و سازمان‌دهی
  • توانایی مدیریت زمان و زمان‌بندی خوب

کارفرماها از فروشندگان چه انتظاراتی دارند؟



فروشندگان با توجه به نوع شغل و سازمان و کسب‌وکاری که در آن مشغول به کار هستند ممکن است مسئولیت‌ها و وظایف متفاوتی بر عهده داشته باشند. مسلماً وظایف یک فروشنده مغازه با کارمند فروشنده شرکت یا سازمان با یکدیگر متفاوت است؛ اما اگر بخواهیم به‌طورکلی، شرح وظایف و مسئولیت‌های فروشنده را توضیح دهیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برنامه‌ریزی فعالیت‌های بازاریابی حضوری و غیرحضوری
  • خوشامدگویی و استقبال از مشتریان حضوری و غیرحضوری
  • کمک به مشتریان برای پیدا کردن محصولات و اقلام موردنیاز
  • پیگیری موجودی کالا و ارائه گزارش به سرپرست فروش
  • مذاکره با مشتریان و نهایی کردن فروش
  • توسعه و گسترش پیشنهاد‌های فروش
  • تنظیم و ارائه قرارداد فروش
  • تهیه و تدارک ابزارهای تبلیغات فروش
  • تماس با مشتریان جدید و مشتریان قدیمی برای فروش تلفنی
  • ارائه و توضیح محصولات و خدمات جدید به مشتریان فعلی و بالقوه
  • تهیه برنامه و استراتژی فروش
  • هماهنگی و قرار ملاقات با مشتریان حضوری
  • انجام تحقیقات و بررسی بازار
  • شرکت در رویدادهای فروش
  • بررسی و نظارت بر رقبا، شرایط بازار و توسعه محصول
  • بررسی کیفیت کالا و خدمات قبل از تحویل به مشتری
  • نظارت بر روند sale و ارائه گزارش به سرپرست و مدیریت
  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای فعالیت‌های فروش
  • تهیه و نگهداری پایگاه داده و اطلاعات مشتریان
  • ارائه آموزش‌های لازم در مورد محصولات به مشتریان
  • ثبت سوابق فروش و ارائه گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه فروش
  • پاسخگویی به سؤالات و نگرانی‌های مشتریان از طریق تلفن، ایمیل، آنلاین یا حضوری
  • اطمینان از رضایت مشتریان از خدمات و محصولات و حفظ روابط خوب و حسنه با مشتری
  • پیگیری فعالیت‌های فروش

جمع بندی

تقریبا تمام کسب و کارها برای فروش محصولات و خدماتشان به استخدام فروشنده حرفه‌‌ای و باتجربه نیاز دارند؛ به همین دلیل بازار کار خوبی برای موقعیت شغلی فروشنده وجود دارد و در صفحه فرصت‌های شغلی می‌توانید تعداد زیادی آگهی استخدام فروشنده را مشاهده کنید.

شغل فروشندگی به مهارت‌های نرم و سخت متعددی نیاز دارد که بسیاری از آنها را با آموزش و تجربه می‌توان کسب کرد. با این حال، برخی افراد توانایی و استعداد ذاتی بیشتری برای فروش دارند.  

برای کارجویانی که به این حوزه علاقه‌مندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجان‌انگیز است که شما را در آخر به مرحله دل‌چسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد میرساند. با کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فروش می‌توانید در حوزه فروش پیشرفت کنید و به پست‌های بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش دست پیدا کنید.

 

Comments

Popular posts from this blog

همه چیز درباره استخدام پرستار

شرایط کار و زندگی در زنجان چگونه است؟

بررسی میزان درآمد برنامه نویسان پایتون