دستمزد قانونی من چقدر است؟

تا چند دهه قبل، شغل کارمندی داشتن، مزیتی بود که افراد زیادی رویای آن را در سر می‌پروراندند. اما از چند سال گذشته و با افزایش فشارهای اقتصادی، حقوق کارمندی دیگر پاسخگوی بسیاری از نیازهای خانواده‌ها نیست. همین مسئله باعث شده مزد ماهیانه کارمندان و کارگران که تحت عنوان «حقوق وزارت کار» معرفی می‌شود؛ محل مناقشه بسیاری باشد.

حقوق وزارت کار به میزان حقوقی گفته می‌شود که وزارت کار، کارفرماها را موظف به پرداخت آن به کارگران یا کارمندان می‌کند.



نگرانی از تامین هزینه‌های خانواده، عدم امنیت شغلی و فشارهای روزافزون اقتصادی و روانی، مشکلات روزمره‌ای هستند که کارگران و کارمندان با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این میان تنها کاری که از دست این افراد برمی‌آید؛ انتظار برای تصویب قانون افزایش حقوق در مجلس و شورای عالی کار است.

در روزهای پایانی هر سال، مجلس و شورای عالی کار، درصدی را به عنوان میزان درصد افزایش حقوق کارگران کارمندان بر اساس میزان تورم قابل پیشبینی برای سال آینده، تصویب می‌کنند.

یکی از بزنگاه‌های حساس برای تمامی سرپرستان خانوار، ایام نوروز و فرارسیدن سال جدید است. صدها سال است که در این ایام، خانواده‌ها به تهیه لباس و خوراکی‌های نو و … مشغول شده‌اند. راهکار جبرانی دولت برای این هزینه‌های اضافی، پرداخت عیدی به کارمندان و کارگران است.

حق اولاد، حق مسکن و سنوات دیگر مزایایی هستند که کارفرماها موظفند آن‌ها را به کارگران یا کارمندان خود پرداخت کنند.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با حقوق و مزایای قانونی که باید کارفرما به شما پرداخت کند، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر با جزئیات حقوق و وزارت کار  کلیک کنید.

مقدمه

حقوق وزارت کار به میزان حقوقی گفته می‌شود که در روزهای پایانی هر سال برای سال بعد تعیین می‌شود. این حقوق، حداقل حقوقی است که کارفرما باید به کارکنان خود در سال بعد پرداخت کند. هر سال در لایحه بودجه، دولت مقدار افزایش حقوق کارمندان دولت را اعلام می‌کند و در صورت تصویب مجلس، اعمال خواهد شد. معمولا همین میزان افزایش برای حقوق کارگر هم در نظر گرفته می‌شود؛ اما این عدد باید در شورای عالی کار تصویب شود.

ورای عالی کار یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی است که برخی وظایف و مسئولیت‌های مربوط به قانون کار، از جمله تعیین میزان حقوق کارگری را بر عهده دارد. اعضای شورای عالی کار از ۹ نفر عضو تشکیل می‌شود که شامل وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی، دو نفر به تایید هیئت وزیران، سه نفر نماینده کارگران و سه نفر نماینده کارفرمایان است.

در حقوق پرداختی، به غیر از مبلغ پایه، ردیف‌هایی مانند حق مسکن، حق خواروبار، حق اولاد و پایه سنوات هم در نظر گرفته می‌شود که پرداخت آن به کارگر ضروری است. البته توجه داشته باشید که در قانون کار، کارمندان بخش خصوصی هم کارگر محسوب می‌شوند. بنابراین به غیر از صاحبان مشاغل آزاد، بقیه مشاغل از این قانون پیروی می‌کنند. البته دولت و برخی نهادهای دیگر، قانون دیگری هم دارند که بر حقوق آنها تاثیرگذار است.

مزایای دیگری که کارفرمایان باید به کارکنان خود پرداخت کنند بر اساس فرمول‌های مشخصی و بر اساس پایه حقوق مشخص می‌شود.

معمولا برای محاسبه حقوق وزارت کار، حداقل حقوق روزانه را محاسبه می‌کنند. در قانون کار، ۴۴ ساعت کار هفتگی اجباری است و بیشتر از آن اضافه کار محسوب می‌شود. بر این اساس بسیاری از سازمان‌ها به‌جای شش روز با هفت ساعت و بیست دقیقه کار، ترجیح می‌دهند پنج روز کاری با ساعات کاری بیشتر داشته باشند.

افزایش سالانه‌ی حقوق

در سند جامع حمایت از کارگر یا همان قانون کار، اشاره شده که تمامی کارمندان و کارگران تحت پوشش این قانون قرار می‌گیرند. بر همین اساس وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی، تعیین حقوق کارگران و کارمندان را بر عهده دارد.

بر مبنای قانون کار، درصد افزایش مزد به دو عامل اصلی بستگی دارد:

  • میزان تورم سالیانه
  • هزینه سبد معیشت خانوار

چه افرادی مشمول دریافت حقوق وزارت کاری هستند؟

هر سال دولت مبالغی را به عنوان حقوق وزارت کار مشخص می‌کند. این مبالغ شامل مستمری بازنشستگان، حقوق کارمندان دولت و کارگران می‌شود. بر اساس قانون کار، به‌غیر از کارمندان دولتی، سایر افراد استخدام‌شده در واحدهای صنفی کارگر محسوب می‌شوند. بنابراین با هر مدرک و جایگاهی، اگر در یک واحد خصوصی استخدام شده‌اید؛‌ در قانون با عنوان کارگر شناخته خواهید شد.

عیدی و سنوات چگونه محاسبه می‌شود؟

عیدی یکی از مزایایی است که در روزهای پایانی هر سال کارفرما باید به کارکنان خود پرداخت کند. سنوات نیز به دلیل سابقه کار یک فرد در یک سازمان به او پرداخت می‌شود.

پیش از شروع صحبت در رابطه با نحوه‌ی محاسبه‌ی سنوات باید تفاوت سنوات با پایه سنوات را بدانیم. منظور از پایه سنوات مبلغی است که با هر سال کار، به دلیل سابقه‌ی کار در سازمان، به حقوق پایه شما اضافه می‌شود اما سنوات به مبلغی گفته می‌شود که در پایان هر سال یا در هنگام ترک شغل، کارفرما باید آن را به شما پرداخت کند.

اما عیدی و سنوات را چگونه محاسبه می‌کنند؟

برای محاسبه‌ی این مزایای وزارت کاری، فرمول‌هایی وجود دارد.

حقوق شما پس از یک سال به شکل زیر محاسبه می‌شود:

حقوق پایه ماهیانه سال دوم =حقوق پایه ماهیانه سال جاری =(مبلغ سنوات × تعداد روزهای کاری ماه)

میزان حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۰ چه میزان است؟

حداقل دستمزد دریافتی کارگران در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان خواهد بود. اما این تمام حقوق دریافتی کارگران نیست و اقلام دیگری نیز به این مبلغ افزوده می‌شود.
بر طبق توافق صورت گرفته، مبلغ دستمزد روزانه ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. مبلغ پایه سنواتی نیز برای سال ۱۴۰۰ معادل ۱۴۰ هزار تومان محاسبه شد. مبلغ در نظر گرفته شده برای حق بن کارگری نیز در سال آینده معادل ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

برای مشاهده‌ی جزئیات حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۰ به وب‌سایت جاب ویژن مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با جزئیات حقوق و وزارت کار  کلیک کنید. 

Comments

Popular posts from this blog

همه چیز درباره استخدام پرستار

شرایط کار و زندگی در زنجان چگونه است؟

بررسی میزان درآمد برنامه نویسان پایتون