هر آنچه که باید در رابطه با Digital marketing و استخدام کارشناس بازاریابی دیجیتالی بدانید
با توسعهی روزافزون اینترنت و استفاده از اپلیکیشنها و وبسایتها
برای انجام امور روزانه مثل خرید کردن، تاکسی گرفتن، انجام خدمات بانکی و ... هر
شرکتی که نتواند خدمات خود را آنلاین کند، از رقابت جا میماند. البته، آنلاین
کردن خدمات به تنهایی نمیتواند برای شرکتها مشتری جذب کند و آنها باید به
بازاریابی در فضای مجازی یا digital marketing بپردازند.
پیشبینی میشود که
بازار کار دیجیتال مارکتینگ از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰ درصد رشد داشته
باشد. این میزان، بیش از دو برابر رشد تمامی مشاغل در بازهی زمانی فوق است. حوزهی
دیجیتال مارکتینگ شامل شاخههای مختلفی مثل بهینهسازی موتور جستجو
(SEO)، بازاریابی در شبکههای اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، PPC، و
… است.
برای مشاهدهی آگهیهای
استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در
شرکتهای معتبر، کلیک کنید.
در این مقاله میخواهیم هر چیزی را که لازم است در رابطه با
دیجیتال مارکتینگ بدانید، به شما بگوییم. به علاوه، به شما خواهیم گفت که چگونه میتوانید
به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ استخدام شوید.
آشنایی با حوزهی
digital marketing
منظور از دیجیتال مارکتینگ (به انگلیسی digital marketing) به
معنی لغوی بازاریابی دیجیتالی، استفاده از فناوریهای دیجیتالی شامل وبسایتها،
حسابهای کاربری در شبکههای اجتماعی، ایمیل، پیامک و ... برای بازاریابی محصولات
و خدمات است.دلیل
دیجیتالی شدن استراتژیهای بازاریابی در دنیای امروزی این است که مردم وقت بسیار
زیادی را در فضای مجازی میگذرانند و خیلی از فعالیتهای خودشان را در این فضا
انجام میدهند.
آیا
برای استخدام شدن به عنوان دیجیتال مارکتر به مدرک تحصیلی نیاز دارید؟
بسیاری از سازمانها در هنگام استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ به
مدرک تحصیلی نگاه نمیکنند و تواناییها و سابقهی کار شما را در نظر میگیرند. با
این حال، داشتن مدرک تحصیلی در رشتههایی مثل مدیریت بازرگانی، MBA، روابط عمومی، علوم اجتماعی، اقتصاد و ... میتواند هم برای
کارفرما مهم باشد و هم اینکه به شما در تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق در فضای
مجازی کمک کند.
با فرآگیری چه مهارتهایی میتوان دیجیتال مارکتر شد؟
برای تبدیل شدن به یک کارشناس بازاریابی دیجیتالی نیازی به مدرک
دانشگاهی نیست و شما میتواند در منزل و با استفاده از اینترنت، به راحتی با
ترفندهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. البته کلاسهای آموزشی نیز به این منظور
وجود دارد. برای مثال شما میتوانید با مراجعه به بخش «توانمندتر شو» در وب سایت
کاریابی جاب ویژن، در دورههای دیجیتال
مارکتنیگ و سئو شرکت کنید و مدرک معتبر بگیرید.
مهارتهایی که شما باید روی آنها سرمایهگذاری
کنید به دو دستهی سخت و نرم تقسیمبندی میشوند. البته یادگیری مهارتهای سخت
راحتتر است و مهارتهای نرم معمولا ذاتی هستند و تنها زمانی باید به یک شغل روی
بیاورید که از مهارتهای نرم مورد نیاز آن برخوردار باشید.
یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید دارای
مهارتهای سخت زیر باشد:
- خواندن و نوشتن خوب به زبان انگلیسی
- مهارتهای نرمافزاری به ویژه Microsoft Excel
- تواناییهای
پژوهشی
- توانایی کار کردن با حداقل یک
ابزار اصلی SEO
- توانایی استفاده از یک خزنده وب (web
crawler)
- توانایی کدنویسی یا درک کدهای
برنامهنویسی
- توانایی در استفاده از ابزارهای
مختلف گوگل
- توانایی تحلیل KPI
مهارتهای نرم مثل مهارتهای سخت قابل یادگیری نیستند و باید به
طور ذاتی آنها را داشته باشید ولی میتوانید با تمرین کردن و حتی با شرکت در بعضی
کلاسهای آموزشی خاص، آنها را تقویت کنید:
- روحیهی پیگیری
- سازگاری با وضع موجود
- قابلیت انجام کارهای همزمان
- درک کردن دیگران
- توانایی کنار آمدن با دیگران
- مهارتهای ارتباطی قوی
- کنجکاوی زیاد
- علاقهمندی به یادگیری
برای تبدیل شدن
به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ از کجا شروع کنم؟
کسانی که میخواهند به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ فعالیت
داشته باشند باید به صورت خودآموز یا با شرکت در کلاسهای آموزشی، مهارتهای لازم
را کسب کنند و سپس در دورههای کارآموزی شرکت کنند. دورههای کارآموزی میتوانند
تخصص شما را تعیین کنند یا تجربهی شما را در کل حوزهی دیجیتال مارکتینگ، بالا
ببرند.
حوزهی
دیجیتال مارکتینگ دارای مشاغل مختلفی است که میتوانید پیش از دورههای کارآموزی
یا پس از آنها، یکی از این مشاغل را به عنوان تخصص خود، برگزینید. این مشاغل
عبارتند از:
- CRO: مجموعه اقداماتی است که برای تبدیل کردن مخاطبین شرکت در
فضای مجازی، به مشتریان ثابت، انجام میشود. این کار نیز کاملا تخصصی است و
شرکتها برای CRO نیازمند استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستند.
·
کارشناس سئو: مفهوم SEO عمری کمتر از دو دهه دارد و زمینه کاری کاملا جدید و تازهای است. با
این حال، در همین مدت کوتاه، این مفهوم چنان اهمیت و ارزشی پیدا کرده است که تداوم
و موفقیت هر شرکت و سازمانی به داشتن سایتی بهینه شده از نظر سئو وابسته شده است.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام کارشناس سئو و
ارسال رزومه به آنها میتوانید به وبسایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن مراجعه کرده و در بخش «فرصتهای شغلی» جستجو
کنید.
·
Social media marketing:
این نوع بازاریابی در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و ...
انجام میشود.
- خودکارسازی بازاریابی: در این روش، از ابزارهای نرمافزاری
برای خودکارسازی اقدامات بازاریابی که معمولا در مقیاس گسترده انجام میشود،
استفاده میشود.
- طراحی تجربهی کاربری: منظور از
تجربهی کاربری رضایت کاربر از
طراحی سایت یا اپلیکیشن، راحت بودن کار کردن با سایت یا اپلیکیشن و بهرهمندی از
خدمات آن، قابلیتهای عملکردی متعدد در سایت یا اپلیکیشن شرکت، قابلیت باقی
ماندن بخشها و امکانات مختلف سایت یا اپلیکیشن در ذهن مخاطب و خطاها و
ایرادات سایت یا اپلیکیشن است.
·
بازاریابی محتوایی: به معنی تولید محتوای جذاب و یونیک برای جذب
مخاطب به منظور بازاریابی دیجیتالی است. این استراتژی،ترافیک وبسایت را بالا میبرد
و سبب شناختهتر شدن برند میشود. محتواها میتوانند متنی، تصویری یا صوتی باشند.
معمولا
در سالهای اولیهی کار به عنوان دیجیتال مارکتینگ، تنها در یک یا دو شاخهی سادهتر
بازاریابی دیجیتال فعالیت دارید. با افزایش تجربه، به تدریج، میتوانید در شاخههای
مهمتری فعالیت کنید. پس از چندین سال کسب تجربه به عنوان یک کارشناس دیجیتال
مارکتینگ، معمولا مدیریت کمپینهای دیجیتال مارکتینگ به عهدهی شما قرار میگیرد.
در این مرحله میتوانید برای مشاغلی مثل مدیر اجرایی دیجیتال مارکتینگ، رزومه
ارسال کنید.
پیشرفت
حرفهای کارشناس دیجیتال مارکتینگ تا کجا ادامه دارد؟
کسی که در سمت مدیر اجرایی دیجیتال مارکتینگ
قرار میگیرد، پست بسیار مهمی دارد و میتوان گفت که عملا، بیشتر کارها در حوزهی
بازاریابی سازمان زیر نظر او انجام میشود. بنابراین، مدیر اجرایی دیجیتال
مارکتینگ خیلی سریع میتواند به جایگاه مدیر بخش بازاریابی برسد و به دلیل اهمیت
این جایگاه، سریعا جایگاههای مدیریتی مهمتر را تصاحب کرده و حتی مدیر کل سازمان
شود.
Comments
Post a Comment