برای استخدام شدن به عنوان کارشناس منابع انسانی و مدیر منابع انسانی به چه شرایطی نیاز دارید و این مشاغل چگونه هستند؟

شاید ارزشمند‌ترین منابع هر سازمانی، منابع انسانی (human resource) آن باشد. استخدام بهترین نیروی کار انسانی کار ساده‌ای نیست و نیاز به تخصص دارد. به علاوه، حتی بهترین نیروی کار انسانی نیز در صورتی که به خوبی مدیریت نشود، کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین، هر سازمانی دارای بخشی به نام بخش منابع انسانی است.

عملکرد اصلی بخش منابع انسانی، جذب نیروی انسانی شایسته، نظارت بر عملکرد پرسنل و افزایش راندمان منابع انسانی است. منابع انسانی (HR) یکی از مهم‌ترین دپارتمان‌ها در هر سازمانی است.  مدیریت منابع انسانی (HRM) مفهوم بسیار گسترده‌ای است کارهایی مثل تهیه‌ی نقشه‌ی سلسله مراتب سازمان و تعریف جایگاه‌های شغلی، طراحی تحلیل شغل، جذب پرسنل، القای خط مشی سازمان به پرسنل جدید و آموزش آن‌ها و ارزیابی عملکرد را شامل می‌شود.



لیسانس یا بعضی اوقات فوق‌لیسانس یکی از رشته‌های مدیریت منابع‌انسانی، مدیریت بازرگانی، مدیریت کسب‌وکار، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم تربیتی یا دیگر رشته‌های مرتبط، برای ورود به این حوزه، ضروری است. البته کارفرمایان به شاخص‌های دیگری مثل تجربه و مهارت‌های نرم، به ویژه مهارت‌های ارتباطی، تصمیم‌گیری، همدلی و … توجه دارند.

بخش منابع انسانی علاوه بر مدیر، دارای تعدادی زیادی کارشناس نیز می‌باشد. کارشناسان منابع انسانی وظایف بخش منابع انسانی را بین خودشان تقسیم می‌کنند و شاید بتوان گفت که هر کدام از آن‌ها در حوزه‌ی خاصی مهارت دارند. علاوه بر تحصیلات و دوره‌های آموزشی مرتبط، کارشناس HR برای موفقیت در این شغل به برخی مهارت‌های نرم (Soft Skills) و ویژگی‌های فردی هم نیاز دارد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی، کلیک کنید.

در مقاله‌ی پیش رو می‌خواهیم در رابطه با دو شغل کارشناس منابع انسانی و مدیر منابع انسانی صحبت کنیم و شرایط استخدام در این جایگاه‌های شغلی را برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با شغل کارشناس منابع انسانی

کارشناس منابع انسانی که گاهی به اختصار کارشناس HR هم نامیده می‌شود در روند بررسی رزومه‌ها، دعوت به مصاحبه شغلی، گزینش و استخدام و استقرار کارمندان فعالیت می‌کند. همچنین با شفاف سازی و توضیح قوانین و دستورالعمل‌های شرکت، کارمندان را در مورد فرآیندهای جذب و استخدام و نگهداشت راهنمایی می‌کند. کارشناس منابع انسانی معمولا در غالب تیم Human Resource کار می‌کند و ممکن است در فعالیت‌های دیگر مثل جبران خسارت، مزایا، روابط کارکنان و گاهی آموزش نیز مشارکت داشته باشد.

یک کارشناس منابع انسانی تقریبا وظایفی مشابه با مدیر منابع انسانی، ولی در سطح محدود‌تری دارد. به علاوه، وظایف در بین کارشناسان منابع انسانی تقسیم می‌شوند و هر کدام از آن‌ها، مسئولیت رسیدگی به یک حوزه‌ی خاص را دارند.

کارشناسان منابع انسانی، کارهای جزئی‌تری در مقایسه با مدیر منابع انسانی مثل انجام کارهای اداری و نامه‌نگاری‌های داخل سازمانی، رسیدگی به مشکلات کاری و حتی غیرکاری پرسنل سازمان در حوزه‌‌های مختلف، انجام کارهای مربوط به استخدام پرسنل جدید و دیگر ریزه‌کاری‌های بخش منابع انسانی را انجام می‌دهند.

این شغل یک شغل تمام وقت اداری است و معمولا نیازی به حضور در محل کار در ساعات غیراداری یا روزهای تعطیل ندارد. شغل کارشناس منابع انسانی یک شغل پشت میزی در محیط اداری است ولی ممکن است در بعضی از سازمان‌ها، نیاز به حضور در محل‌های کاری مختلف مثل کارخانه‌ها یا سفرهای کاری به شعبات دیگر سازمان داشته باشد.

کارشناس منابع انسانی یکی از موقعیت‌های شغلی در سطح ورودی و اولیه به حساب می‌آید. حوزه HR به طور کلی سه رده بندی شغلی دارد که در صورت کسب تجربه و یادگیری مهارت‌های مورد نیاز می‌توانید در شغلتان پیشرفت داشته باشید. اکثر کارفرماها برای استخدام مدیر منابع انسانی به دنبال افرادی می‌گردند که از قبل در این حوزه مشغول به کار بوده و تجربه کافی کسب کرده باشند.



یک کارشناس منابع انسانی، در استخدام و آموزش پرسنل نقش دارد، سوابق پرسنل را به روز‌رسانی می‌کند، شرایط کاری و حقوق و مزایا را به طور دقیق برای کارکنان توضیح می‌دهد و به آن‌ها یادآوری می‌کند، به مشکلات شغلی و غیرشغلی کارکنان رسیدگی می‌کند و خیلی از کارهای دیگر مرتبط با مدیریت نیروی انسانی را انجام می‌دهد.

برای استخدام شدن به عنوان کارشناس منابع انسانی باید دارای شرایط زیر باشید:

·       تحصیلات در رشته‌های مرتبط

·       مهارت‌های نرم، به ویژه مهارت‌های ارتباطی

برای آشنایی بیشتر با شغل کارشناس منابع انسانی به بخش بلاگ سایت کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.

آشنایی با شغل مدیر منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی (Human Resource Management) یا به اختصار HRM مسئول افزایش کارایی کارکنان برای برآورده‌سازی اهداف استراتژیک سازمان است. به عبارت دقیق‌تر، این بخش، پرسنل سازمان‌ها را مدیریت کرده و بر پیروی آن‌ها از سیستم‌ها و سیاست‌های سازمان، تأکید دارد.

مدیریت منابع انسانی، یک جایگاه سطح بالا در هر سازمانی محسوب می‌شود و بنابراین، درآمد و البته مسئولیت‌های زیادی دارد. جای پیشرفت برای مدیران جوان منابع انسانی بسیار زیاد است و آن‌ها می‌توانند به سرعت جایگاه‌های شغلی بالاتر را تصاحب کنند.



سازمان‌های بزرگ و موفق نیازمند استخدام مدیر منابع انسانی شایسته هستند. عملکرد اصلی بخش منابع انسانی، جذب نیروی انسانی شایسته، نظارت بر عملکرد پرسنل و افزایش راندمان منابع انسانی است. معمولا مدیران این بخش، از میان کارکنان حاضر منابع انسانی انتخاب می‌شوند. با این حال، بعضی از سازمان‌ها، ترجیح می‌دهند که برای جذب شایسته‌ترین گزینه‌ی ممکن به منظور به‌کارگیری در این جایگاه شغلی حساس، آگهی استخدام منتشر کنند.

کارفرمایان در انتخاب مدیران منابع انسانی به اولین چیزی که نگاه می‌کنند، سابقه کار و تجربه است. خیلی از سازمان‌ها برای این جایگاه شغلی، کسی را از بخش منابع انسانی خود همان سازمان انتخاب می‌کنند که سابقه‌ی بالایی در آن کار داشته باشد. سازمان‌های تازه‌تأسیس برای جذب مدیر منابع انسانی ممکن است آگهی استخدام منتشر کنند. اگر سری به آگهی‌های استخدام مدیر منابع انسانی در کاریابی اینترنتی جاب ویژن بزنید، مشاهده خواهید کرد که در اکثر آگهی‌ها، بالای ۵ سال سابقه کار نیاز است.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی، کلیک کنید.

برای استخدام شدن در این شغل، به تحصیلات در رشته‌های مرتبط نیز نیاز دارید. معمولا مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد نیاز است. به علاوه، ممکن است از شما، تست‌های شخصیت‌شناسی نیز گرفته شود و مهارت‌های نرم شما مثا مهارت‌های ارتباطی، مورد سنجش قرار گیرند.

برای آشنایی کامل با شغل مدیریت منابع انسانی کلیک کنید.


Comments

Popular posts from this blog

همه چیز درباره استخدام پرستار

مدیریت فروشگاه چگونه شغلی است و چطور می‌توان به عنوان مدیر فروشگاه مشغول به کار شد؟

وضعیت استخدام برنامه نویس node js در ایران