راهنمای جامع ساخت و ارسال رزومه به صورت حرفه‌ای برای افزایش شانس دعوت به مصاحبه

رزومه اولین مواجهه کارفرما با شما و توانایی‌هایتان است و کوچک‌ترین اشتباهی در ساخت رزومه می‌تواند به ردشدن درخواست شما منجر بشود. مطمئنا هیچ کس دوست ندارد درخواست شغلی‌اش تنها به خاطر اشتباهات کوچک در رزومه‌نویسی پذیرفته نشود. اما برخی اشتباهات رایج و متداول وجود دارند که بسیاری از کارجویان نادانسته مرتکب آن می‌شوند.

اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید، مسیر شغلی‌تان را تغییر داده‌اید یا به دنبال موقعیت شغلی بهتری هستید قبل از هرچیز به یک رزومه تاثیرگذار و حرفه‌ای نیاز داریدرزومه نویسی شاید برای بسیاری از کارجویان کار سخت و چالش‌برانگیزی به نظر برسد؛ اما با رعایت چند اصل ساده و توجه به نکات رزومه نویسی می‌توانید به راحتی رزومه کاری استانداردی برای خود بسازید و شانس دیده شدن و دعوت به مصاحبه استخدام خود را بالاتر ببرید.

در مقابل، اشتباهاتی بسیار ساده می‌توانند به قیمت از دست رفتن بهترین فرصت‌های شغلی برای شما تمام شوند. ساختار نامناسب، غلط‌های املایی و تایپی، لحن غیرحرفه‌ای، اشاره نکردن به موضوعاتی که باید اشاره کرد، اشاره کردن به موضوعاتی که نباشید اشاره کرد و ... از جمله مهم‌ترین دلایل رد شدن یک رزومه حرفه‌ای توسط کارفرمایان هستند. با این حال، علاوه بر خود رزومه، رفتار حرفه‌ای در ارسال آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای به حداقل رساندن این اشتباهات می‌توانید از یک رزومه‌ساز رایگان استفاده کنید و سپس رزومه‌ی خود را برای آگهی‌های استخدامی ارسال کنید.

در این مقاله راهنمایی جامع برای ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای و ارسال آن به شما ارائه می‌دهیم تا در مسیر استخدام به شما کمک کرده باشیم که شانس خود را برای دعوت به مصاحبه افزایش دهید.

مطالب مرتبط: ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای با رزومه‌ساز رایگان جاب ویژن

یک حساب کاربری لینکدین داشته باشید

لینکدین پتانسیل بالایی برای ارتقای موقعیت کاری، ایجاد یک شبکه ارتباطی قدرتمند و کمک به استخدام افراد دارد، اما به شرط اینکه با تکنیک‌های کاربردی آن‌ها به خوبی آشنا شوید. ررسی حساب کاربری لینکدین کارجوها، یکی از مراحل پایانی استخدام به شمار می‌رود. چون به کارفرما کمک می‌کند تا بیشتر از قبل در زمینه تجربیات کاری‌تان تحقیق کند و صحت اطلاعات شما را ارزیابی نماید. اگر رزومه کاری شما کامل و بی‌عیب و نقص است، اما حساب کاربری لینکدین‌تان در گوشه‌ای خاک می‌خورد؛ ممکن است کارفرما به توانمندی‌هایتان شک کند.

راهنمای ساخت یک رزومه‌ی شغلی حرفه‌ای

برای ساخت یک رزومه‌ی شغلی حرفه‌ای و ارسال به آگهی های استخدام جدید، باید از قواعد و اصول خاصی پیروی کنید تا شانسی برای دیده شدن رزومه‌ی خود توسط کارفرما داشته باشید. یک رزومه‌ی شغلی باید از ساختار زیر پیروی کند:

·       بخش اطلاعات تماس: آدرس، ایمیل حرفه‌ای، شماره‌تماس، آی دی لینکدین

·       بخش درباره‌ی من: در این بخش با لحنی نسبتا دوستانه به این سوالات پاسخ دهید:

    • شما چه کسی هستید؟
    • چه چیزی ارائه می‌دهید؟
    • اهداف شغلی شما چیست؟

·       بخش سوابق شغلی: در این بخش سوابقه شغلی خود را از جدیدترین به قدیمی‌ترین با ذکر تاریخ شروع و پایان هر کار بنویسید.

·       بخش مهارت‌ها و توانمندی‌ها: در این بخش بدون مبالغه یا فروتنی بیش از حد، به توانمندی‌های خود اشاره کنید و آن‌ها را سطح‌بندی نمایید

·       بخش سوابق تحصیلی: در این بخش به سوابق تحصیلی دانشگاهی خود اشاره کنید.

·       بخش دستاوردها و افتخارات

·       بخش سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌ها

حالا که با ساختار یک رزومه‌ی استاندارد آشنا شدید، باید بدانید که بهترین فرمت فایل برای یک رزومه، pdf است اما فایل وررد برای انجام اصلاحات بعدی نزد خود نگاه دارید. از فونت‌های استاندراد و متعارف مثل بی‌نازنین برای فارسی و times new roman برای انگلیسی استفاده کنید. اندازه‌ی فونت‌ بدنه باید ۱۲ الی ۱۴ و اندازه‌ی فونت تیترها باید ۱۶ الی ۱۸ باشد. از بولت برای لیست‌ها استفاده کنید. در حاشیه‌ی رزومه، فضایی به اندازه‌ی ۲ الی ۳ سانتی‌متر خالی بگذارید و دقت داشته باشید که رزومه در قالب A4 باشد.

هنوز کار شما تمام نشده است. یک بار رزومه‌ی خود را بخوانید و اشتباهات زیر را تحصیح کنید:

·       غلط‌های تایپی و املایی

·       اطلاعات تماس ناقص یا نادرست

·       ایمیل غیر حرفه‌ای

·       اطلاعات خیلی خلاصه یا پرحرفی

·       مبالغه یا فروتنی بیش از حد در بیان مهارت‌ها

·       قرار دادن سوابق تحصیلی در شروع رزومه

·       عدم اشاره با تاریخ شروع و خاتمه‌ی سوابق شغلی

·       تمرکز روی سوابق شغلی غیرمرتبط

·       لحن غیرحرفه‌ای و بدگویی در رابطه با کارفرمایان قبلی و تمرکز بیش از حد روی مسائل مالی

حالا که رزومه‌ی شما آماده‌ی ارسال است باید به چند نکته توجه داشته باشید.

پیش از ارسال رزومه به این موارد توجه کنید

۱) رزومه‌ی خود را مطابق با هر فرصت شغلی که می‌خواهید برای آن رزومه بفرستید، تغییر دهید.



یکی دیگر از اشتباهات رایج متقاضیان این است که یک بار برای همیشه یک رزومه کاری می‌سازند و آن را برای موقعیت‌های شغلی مختلف ارسال می‌کنند. این کار به خودیِ خود غلط نیست، اما شانس دیدن شدن و دعوت شما به مصاحبه را به حد چشمگیری کاهش می‌دهد. شما باید برای هر فرصت شغلی، رزومه‌ی خود را به تناسب آن فرصت تغییر داده و برای آن سازمان ارسال کنید. فایل ورد رزومه‌ که نگه داشته‌اید، اینجا به کار شما می‌آید. یکی از کارهایی که باید در این مرحله انجام دهید، شناسایی کلمات کلیدی در آگهی شغلی و استفاده از آن‌ها در رزومه‌ی خود است.

۲) هرگز برای فرصت‌های شغلی غیرمرتبط رزومه‌ای ارسال نکنید

ارسال رزومه برای موقعیت شغلی که به لحاظ تحصیلات، سوابق شغلی، جنسیت، مهارت های نرم افزاری و … با ویژگی های رزومه ی شما هم خوانی ندارد سبب رد شدن رزومه شما در همان نگاه اول می شود که این امر صرفا موجب اتلاف زمان شما، سازمان و هم چنین تخریب برند شخصی شما در ذهن کارفرما می‌شود.

۳) اگر یک فرصت شغلی بسیار مناسب برای خود پیدا کردید، نامه‌ی اختصاصی را فراموش نکنید

در صورتی که یک فرصت شغلی کاملا متناسب با علاقه‌مندی‌ها و توانایی‌های خود پیدا کردید، می‌توانید از یک نامه‌ی اختصاصی یا cover letter برای افزایش شانس استخدام خود استفاده کنید. اما اهمیت کاور لتر یا نامه اختصاصی چیست؟

ﻧﺎﻣﻪ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ آﯾﺪ ﺗﺎ ﺧﻮد را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ اﻓﺮاد و رزوﻣﻪﻫﺎ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﺧﻮد ﻧﺸﺎن دﻫﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﺮا ﺑﺮای ﮐﺎر ﮐﺮدن در آن ﺷـــﺮﮐﺖ، ﺟﺪی و ﻣﺸﺘﺎق ﺑﻮده و ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺴﺘﯿﺪ. ﭼﺮا ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺧﯿﺎﻟﺶ از ﺑﺎﺑﺖ اﺳﺘﺨﺪام ﺷﻤﺎ راﺣﺖ ﺑﻮده و ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ روی ﺷﻤﺎ ﺣﺴﺎب ﮐﻨﺪ.

مطالب مرتبط: ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای با رزومه‌ساز رایگان جاب ویژن

Comments

Popular posts from this blog

مدیریت فروشگاه چگونه شغلی است و چطور می‌توان به عنوان مدیر فروشگاه مشغول به کار شد؟

شرایط استخدام برنامه نویس php در یک نگاه

راهنمای جامع استخدام برنامه نویس C++