گرافیست کیست و شرایط استخدام آن چگونه است؟
تصویرسازی یکی از
نخستین هنرهایی بود که بشر اولیه برای انتقال مفاهیم، پیامها، نیازها و احساسات
خود به آن پرداخت. نقشهای برجایمانده از دیوارههای غارهای باستانی، نشان از
قدمت هنر تصویرگری دارد. هنرمندان بهعنوان طلایهداران فرهنگ جامعه، از همان دوران نخستین
روزهای پیدایش بشر همواره در پی ماندگار کردن پیام خود بودهاند. هنر گرافیک یا تصویرسازی
همان ابزاری است که میتواند به ماندگاری، سادهسازی و افزایش تاثیر مفاهیم و پیامها
کمک کند و گرافیست کسی است که با بهرهگیری از ذوق هنری خود این وظیفه را بر عهده
دارد.
اگر شما هم ذهن
خلاق و هنرمندانهای دارید، این شغل میتواند برایتان مناسب باشد و اگر میخواهید به عنوان یک گرافیست استخدام شوید،
در این مقاله همراه ما باشید.
شاخههای
رشته گرافیک
طراحی گرافیک،
رشتهای متنوع و با تخصصهای گوناگون است که از آن جمله میتوان موارد زیر را
برشمرد:
- ارتباط بصری (Visual communication) از جمله طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی لوگو و هویت بصری برند، طراحی
صفحات وب و… .
- تصویرسازی (Illustration) مانند تصویرسازی
برای کتابها و نشریات کودکان و بزرگسالان و… .
- گرافیک محیطی مثل طراحی نقشههای راهنمای محیط كه محل استقرار هر يك
از بخشهای یک محیط را با طرح و رنگ مناسب به خوبی نشان میدهد و… .
وظیفه
گرافیستها
- صحبت درباره نیازها و خواسته های مشتری و مشخص کردن ویژگی های سفارش
او
- انتخاب بهترین و مناسب ترین روش، مواد و سبک متناسب با سفارش مشتری
- ایجاد طرحهای اولیه کار برای نشان دادن به مشتری
- استفاده از نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری برای آماده کردن طرحها
- تولید نسخه نهایی با رعایت کردن ویژگی های دقیق نوشتاری، اندازه و رنگ
- انجام کار با در نظر گرفتن بودجه و زمان اختصاص یافته به آن
- تخیل و خلاقیت – که از ارکان اصلی ایده پردازی و انجام کارهای هنری می باشد.
- داشتن ذوق هنری و مهارت در طراحی
- داشتن اطلاعات کافی از حیطه ها و تخصص های مرتبط مانند روش های چاپ و
عکاسی
اگر گرافیستی
بتواند تمام ویژگیهای بالا را به خوبی رعایت کند، بدون شک یکی از بهترینها در
این حیطه میشود و با این کار هم رضایت مشتری را جلب میکند و هم برای خودش اعتبار
میخرد.
نرمافزارهای
طراحی گرافیک
دیدیم که یکی از
وظایف گرافیست، استفاده از نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری برای آماده کردن طرحها
است چراکه کامپیوتر امروزه رکن اصلی کارهای گرافیکی بوده و به توسعه آن کمک بسیاری
کرده است. البته اینکه
گرافیست، از کدام نرمافزار استفاده کند بیشتر مربوط به جایگاه شغلی، نیاز مشتری و
ویژگیهای نرم افزار است تا سلیقه گرافیست.
در زیر ما اسامی
برخی از نرمافزارهای تخصصی حوزه گرافیک را آوردهایم:
- Photoshop: هر هنرمندی به شیوه های مختلفی از Photoshop کمک می گیرد. عکاسان برای اصلاح و روتوش نور و رنگ، طراحان گرافیک برای
خلق پوسترهای تبلیغاتی و ناظران چاپ برای تنظیم خروجی فایل برای چاپ.
- Corel: این نرمافزار به
عنوان یکی از قوی ترین نرم افزارهای محیط برداری برای ترسیم هندسی و ویرایش و خلق تصویربرداری شناخته میشود.
- Illustrator: نرمافزار Adobe
Illustrator یکی از نرمافزارهای
قدرتمند شرکت Adobe میباشد که بر
مبنای محیط گرافیک کامپیوتر برداری (vector)، قابلیت خلق و ترسیم هندسی با خط را دارا میباشد .
- Indesign: از این نرم افزار بیشتر در آمادهسازی مجلات، کتابها، سررسیدها،
بروشورهای تبلیغاتی و مانند آنها استفاده میکنند.
البته به جز
موارد بالا، گرافیستها از نرمافزارهای دیگری مثل Premiere، Fireworks، Visio و 3D Max Studio
نیز استفاده میکنند که هرکدام کاربردهای وسیع خود را دارند.
کار با تمامی نرمافزارهای
فوق نیازمند آموزش و یادگیری است و تقریبا میتوان گفت برای به دست آوردن تجربه در
آنها حداقل یک سال باید فقط و فقط تمرین کرد. بنابراین اگر می خواهید در شغل
گرافیست موفق باشید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای گرافیکی یکی از راه های
اصلی و مطمئن برای شماست.
بازار
کار گرافیستها
قطعا تمام سازمانها
و برندها برای این که تصویری روشن و عمیق از کارشان را در اختیار مخاطب قرار دهند
به طراح گرافیک نیاز دارند تا جایی که در آگهیهای
استخدامی جدید حتما کلمه گرافیست دیده میشود. اما برخی از مجموعهها به صورت
تخصصی واحد طراحی را در سازمان ایجاد کردهاند و نیاز بیشتری به استخدام
نیروی گرافیست دارند. کار در
این سازمانها میتواند مزایای بیشتری برای شما به دنبال داشته باشد و دانش شما در
زمینه گرافیک را تا حد بسیار زیادی ارتقاء دهد. این سازمانها عبارتند از:
- مجموعههای تولید و طراحی
بازیها و نرمافزارهای رایانهای
- مجلات مختلف
- شرکتهای چاپ و
بستهبندی
- موسسات فیلمسازی
- انتشارات
- موسسات آموزشی
- آژانسهای
تبلیغاتی
رویهمرفته، رشتهی
گرافیک بازار کار متنوعی دارد. از ساخت و طراحی صنایع دستی، طراحی انواع پوستر و
آگهی تا صفحهآرایی کتاب و مجله، طراحی گرافیکی صفحات وب و طراحی لوگو و نشان شرکتها،
همه و همه بازار کار وسیع این رشته را تشکیل میدهند.
آینده
شغلی گرافیستها
انتظار میرود که
بازار کار طراحی گرافیک تا سال 2027، به میزان ۷ درصد رشد کند. این نرخ رشد به دلایلی پایینتر از میانگین آهنگ
رشد دیگر مشاغل در دورهی پیشبینیشده است. چرا که توسعهی سریع و گسترش روزافزون
رسانهها و ابزارهای دیجیتال، موجب کوچکشدن بازارکار برای طراحان گرافیک در رسانههای
چاپی شده است. ازاینرو طراحانی که بتوانند در هر دو فضای دیجیتال و چاپی کار
کنند، موقعیت مناسبتری برای اشتغال خواهند داشت.
درامد
گرافیستها
میزان دستمزد
طراحان گرافیک در سراسر جهان متغیر بوده و وابسته به عواملی چون تجربه، تحصیلات،
کارفرما و موقعیت جغرافیایی است. طراحان گرافیک با بالاترین میزان دریافتی عموما
دورههای آموزشی پیشرفتهای را میگذرانند و برای شرکتهای تخصصی در زمینهی طراحی
کار میکنند.
میانگین حقوق و
دستمزد پرداختی به گرافیستهای ایرانی نیز مطابق گزارشهای حقوق و دستمزد پلتفرمهای
کاریابی مانند جاب
ویژن در دسترس است. میانگین درآمد و حقوق
ماهیانه یک طراح گرافیک ارشد و باتجربه در شرکتهای کوچک تا متوسط بین ۷ الی ۱۰ میلیون تومان و در سازمانها و شرکتهای
بزرگ ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان تخمین زده میشود.
جمع
بندی
گرافیک هنر
انتقال یک پیام ازطریق تصویر به مخاطب است. درواقع، تصاویر و حروف در آثار
گرافیکی، بارِ رساندن پیامِ اثر را برعهده دارند.امروزه حضور طراحی گرافیک
در تبلیغات (تجاری، فرهنگی و…) بهقدری چشمگیر و اثربخش است که همواره از گرافیک بهعنوان نخستین
جلوهگاه عناصر دیداری در تبلیغات یاد میشود. کار گرافیست نیازمند مهارتهایی
چون تخیل و خلاقیت، ذوق هنری، زمانبندی مناسب، توان مشاوره و بازاریابی و ...
است.
رشتهی گرافیک بازار کار متنوعی دارد. از ساخت و طراحی صنایع دستی، طراحی انواع پوستر و آگهی تا صفحهآرایی کتاب و مجله، طراحی گرافیکی صفحات وب و طراحی لوگو و نشان شرکتها، همه و همه بازار کار وسیع این رشته را تشکیل میدهند.
Comments
Post a Comment