چه مشاغلی امکان دورکاری دارند و شرایط دورکاری چگونه است؟
شیوع ویروس
کرونا در این مدت اخیر تنها تهدیدی برای جان انسانها نبود و اقتصاد کل جهان و
ایران را تحت تاثیر خود قرار داد. متاسفانه موقعیت بسیاری از کسبوکارها بحرانی
شده و اگر به دنبال تغییر و تطبیق با تحولات جدید نباشند، آینده خوبی نخواهند داشت
و خطراتی مانند مرگ کسبوکارها، بیکاری، فقر، تورم و استرس منفی اجتماعی را به
همراه خواهند داشت. دورکاری یکی از روشهای مناسبی است که میتوان از آن استفاده
کرد تا در این شرایط بتوان کسبوکارها را مدیریت کرد.
کارهای مختلفی
مثل دیجیتال مارکتینگ، برنامهنویسی، بازاریابی تلفنی، ترجمه و تولید محتوا، طراحی
گرافیک و ... را میتوان به صورت دورکاری انجام داد. در واقع، خیلی از سازمانها
برای این مشاغل آگهیهای استخدام دورکاری منتشر میکنند.
دورکاری یا teleworking به معنی کار کردن در منزل و ارتباط همزمان با
کارفرما یا همکاران از طریق ابزارهای ارتباطی مثل تلفن یا اینترنت است. امروزه
توسعهی ابزارهای دورکاری مختلف مثل تلفن ثابت اینترنتی و پلتفرمهایی مثل ترلو،
مایکروسافت تیمز، گوگل درایو، اسکایپ و … امکان کار کردن پرسنل از منزل را برای
بسیاری از سازمانها فرآهم آورده است. این شیوهی همکاری، مزایای بسیار زیادی برای
سازمانها و پرسنل آنها دارد و البته، جامعه و محیط زیست دارد.
با شیوع همهگیری
بیماری کرونا در سرتاسر جهان، محدودیتهایی برای مشاغل حضوری اعمال شد و خیلی از
کسبوکارها، به طور موقتی تعطیل شدند. در این دوره، خیلی از سازمانها، مجبور به
دورکارکردن پرسنل خود شدند. این دوره، تجربهی بسیار خوبی برای سازمانهایی بود که
به این شیوهی همکاری اعتقادی نداشتند. این سازمانها متوجه شدند که کار از منزل
در خیلی از موارد، تغییری در بازدهی نیروی انسانی ایجاد نمیکند و حتی گاهی اوقات،
سبب میشود که پرسنل بهتر کار کنند. با این حال، خیلی از سازمانها پس از رفع
محدودیتها، به الگوی کاری قبلی خود بازگشتهاند که این موضوع، دلایل مختلفی دارد.
فهرستی
از مشاغل دارای امکان دورکاری
- منشی
- حسابداری و کتابداری
- کارمند اداری
- حسابرسی و تحلیل مالی
- برنامهنویسی، مهندسی نرمافزار
و توسعهی اپلیکیشن
- دیتا اینتری
- مدیریت پایگاه داده
- بعضی از مشاغل مهندسی
- طراحی گرافیک
- بازاریابی دیجیتالی
- پژوهشگر
- تحلیلگر بازار
- مدیریت شبکهی اجتماعی
- نمایندهی فروش، نمایندهی خدمات
مشتریان
- مترجم
- طراح وبسایت
- کارشناس تولید محتوا
- کپیرایتر
- سئوکار
- ویراستار
- تایپیست
- معمار
- و …
امروزه، ادارت دولتی و غیردولتی با مجهز بودن به سیستمهای
اتوماسیون، امکان کار از راه دور را برای کارمندان نیز فرآهم آوردهاند و شاهد فرصتهای استخدام دورکاری متعدد در سایتهای
استخدامی مثل جاب ویژن هستیم.
برنامهنویسی؛
بهترین شغلی که میتوان به صورت دورکاری انجام داد
یکی از شغلهایی
که امروزه در خیلی از سازمانها با توجه به دیجیتالی شدن بسیاری از کارها، تعریف
شده است، برنامهنویسی است. این شغل، بازار کار و درآمدی عالی دارد. یکی از مزیتهای
پرشمار برنامهنویسی، امکان کار کردن در منزل میباشد. سازمانها برای کارهایی مثل
طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن، پروژههای آماری و مطالعاتی و خیلی از کارهای دیگر،
نیازمند استخدام برنامهنویس ثابت هستند. دورکاری برنامه نویسی به ویژه بعد از
شیوع همهگیری کرونا، بسیار رایج شده است.
وضعیت
استخدام دورکاری در تهران چگونه است؟
جمعیت بالای
شهر تهران و دشوار بودن سفرهای درونشهری در این کلانشهر و تجمع فرصتهای شغلی در
تهران، اهمیت و مزایای استخدام دورکاری در تهران را بسیار زیاد میکند. استعدادهای
بسیاری در استانهای مختلف کشور وجود دارند که به دلیل عدم توسعهیافتگی محل زندگی
خود و فقدان فرصتهای شغلی مناسب، در جستجوی کار در تهران هستند. با این حال،
هزینههای مهاجرت به تهران و مشکلات زندگی در این کلانشهر آلوده و شلوغ، به قدری
بالا است که خیلی از افراد، حتی در صورت پیدا کردن فرصتهای شغلی بسیار عالی با
درآمدهایی که در شهرستانها، نجومی محسوب میشوند، قادر یا حاضر به مهاجرت به
پایتخت نیستند. با این حال، تهران، توسعهیافتهترین شهر کشور و مرکز تجمع بسیاری
از کسبوکارها و غنی از فرصتهای شغلی است. اگر در استانهای دیگر زندگی میکنید، امکان
استخدام آسان به صورت
teleworking در یکی از سازمانهای
مستقر در تهران وجود دارد.
دیجیتال
مارکتینگ و تولید محتوا؛ فراوانترین مشاغل دورکاری
امروزه رقابت برای حضور
در فضای مجازی بین سازمانها بسیار شدید شده است. این مسئله سبب شده است که حرفهای
جدید به نام دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی ایجاد شود. حوزهی دیجیتال
مارکتینگ بسیار گسترده است و خودش شامل مشاغل مختلفی مثل موارد زیر است:
- مدیریت محتوا و استراتژیها
- بهینهسازی موتور جستجو (SEO)
- طراحی UI/UX
- تحلیلگر بازار
- مدیریت شبکههای اجتماعی
- و …
یکی از کارهایی که میتوان به صورت دورکاری انجام
داد، تولید محتوا است. منظور از تولید محتوا، فقط تولید محتوای متنی و وبلاگنویسی
نیست بلکه کارهایی مثل عکاسی، تولید ویدئوهای تبلیغاتی و تولید پادکست نیز در گروه
شغلی تولید محتوا قرار میگیرند.
وضعیت
و شرایط کار کردن به صورت نیروی دورکار
در گذشته به
دلیل عدم نیاز یا نیاز کمتر سازمانها به چنین کارهایی، خیلی از این مشاغل وجود
نداشتند یا محدود به پروژههایی بودند که سازمانها آنها را به شرکتهای تخصصی،
مثل شرکتهای تخصصی تولید محتوا، شرکتهای تخصصی دیجیتال مارکتینگ، تیمهای تخصصی
طراحی گرافیک، تیمهای تخصصی برنامهنویسی یا … میسپرند یا اینکه آنها را به
فریلنسرها واگذار میکردند. با این حال، به دلیل دیجیتالی شدن و اینترنتی شدن
تقریبا تمامی جنبههای دنیای امروزی، سازمانها به استخدام نیروهای تخصصی برای
چنین مشاغلی روی آوردهاند. در شروع این تحول، خیلی از سازمانها این نیروها را به
صورت حضوری به کار میگرفتند اما رفتهرفته مشخص شد که دورکاری برای این جایگاههای
شغلی، ایدهی بدی نیست و مزایای زیادی برای کارفرما نیز دارد. بنابراین، امروزه
آگهیهای زیادی برای استخدام کار اینترنتی در منزل پیدا میکنید.
معمولا در این
مشاغل از شما خواسته میشود که برای ارتباطات درونسازمانی از پیامرسانهایی مثل
واتساپ و تلگرام ابزارهای دورکاری مثل مختلف، مثل زوم، اسکایپ، ترلو، مایکروسافت
تیمز، گوگل درایو و … استفاده کنید و مدام آنلاین باشید تا کارفرما بتواند در هر
زمانی به شما دسترسی داشته باشد و کارها را به راحتی به شما محول کند.
شرایط استخدام
دورکاری تفاوت زیادی با شرایط مشاغل حضوری ندارد و کارفرما موظف است که با کارجو
قرارداد امضاء کند، او را بیمه نماید و حقوق و مزایای وزارت کاری را به او پرداخت
کند. در مقابل، کارجو نیز موظف است که امکانات دورکاری مثل اینترنت پرسرعت و
کامپیوتر شخصی را تهیه کند و در شرایطی که نظارت چندانی از طرف کارفرما روی او
وجود ندارد، کارهای محول شده از طرف سازمان را با نهایت دقت و سرعت انجام دهد.
مطالب مرتبط: راهنمای جامع استخدام دورکاری
Comments
Post a Comment