کار کردن به عنوان مهندس عمران چگونه است و چگونه می‌توان مهندس عمران شد؟

سازمان های بسیاری نیازمند استخدام مهندس عمران بدون سابقه هستند.  رشته ی مهندسی عمران گرایشهای بسیار متنوعی دارد. هرکدام از این گرایشهای بسیار متنوعی دارد. 

رشته‌‌ی عمران تاریخی به قدمت یکجانشینی انسان دارد. متخصصان این رشته، ساختمانها و زیرساختهایی مثل جادهها، تونلها، پلها و سدها را طراحی و اجرا میکنند. امروزه بازار کار مهندسی عمران در جهان حسابی داغ است.

با اینکه رشد قابل انتظار بازار کار مهندسی عمران از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تنها ۲ درصد و نصف میانگین رشد تمامی مشاغل است، ولی روند افزایشی نیاز به استخدام رشته عمران در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما، سرعت بالایی دارد.

یک مهندس عمران میتواند در هر جای دنیا مشغول به کار شود؛ شما در این شغل میتوانید روی سازههای باستانی در یونان کار کنید، طراحی پلهایی را در آلمان به عهده بگیرید یا در استرالیا جادهسازی کنید.

شغل مهندسی عمران از جمله مشاغلی است که وابستگی زیادی به تحصیلات دارد. پیشرفت در این رشته، کاملا در گروی تحصیلات در مقاطع بالاتر و البته، تجربه است. با این حال، تعداد آگهیهای دعوت به همکاری از مهندسین عمران فاقد سابقه کار، خیلی زیاد است


.

کی از مهمترین مزایای شغل مهندسی عمران درآمد خوب است. درآمد این مهندسین به عوامل مختلفی مثل نوع شغل، شرایط محیط کاری، شهر یا کشور، سطح تجربه، جنسیت و  بستگی دارد. کسانی که در این گروه شغلی فعالیت دارند میتوانند از شرکت در دورههای کارآموزی با حقوق، استخدام شدن در یک شرکت خصوصی یا یک سازمان دولتی، کار کردن به عنوان مهندس ناظر، کار کردن به صورت پروژهای یا پارهوقت برای یک شرکت خصوصی، راهاندازی یک شرکت مهندسی یا کارهای اینترنتی، درآمد داشته باشند.

نگاهی کلی به رشتهی مهندسی عمران

مهندسی عمران شاخهای از مهندسی است. موضوع اصلی مهندسی عمران، طراحی، ساختوساز و نگهداری سازههایی مثل سیستمهای حمل و نقل، ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی، خطوط انتقال آب و دیگر سیالات و  است. در واقع، میتوان گفت که کار اصلی مهندسین عمران، طراحی و ساخت پروژههای زیرساختی است.

ین رشته شامل مشاغل مختلفی است که هر کدام از آنها بازار خود را دارند. به علاوه، با تحولی که در شیوههای ساختوساز ایجاد شده است، شغلهای جدیدی در این حوزه ظهور کردهاند. با وجود تمامی عناوین شغلی کهنه و نو در این رشته، سرعت رشد این گروه شغلی چندان بالا نیست و حتی کمتر از میانگین تمامی مشاغل است. بعضی از نیازمندیهای عمرانی انسان رفتهرفته جای خودشان را به نیازهای عمرانی جدیدتر میدهند.

اکثر سازمانهای دولتی و خیلی از شرکتهای غیردولتی که پروژههای ساختوساز را به صورت پیمانکاری قبول میکنند، نیازمند استخدام مهندس عمران هستند. البته مهندسین عمران نیازی به کار کردن برای این سازمانها ندارند و میتوانند به صورت پروژهای نیز کار کنند.

شغل مهندسی عمران چه مزایایی دارد؟

· درآمد خوب: درآمد مهندس عمران یکی از مهمترین مزایای این شغل است. مهندسین دارای تحصیلات خوب و گواهینامههای نظام مهندسی، هم در کشور ما و هم در سایر نقاط دنیا، پولهای خوبی به جیب میزنند.

· بازار کار خوب: با توجه به نیاز انسان به ساخت سازههای جدید و سازگار با اصول توسعهی پایدار و عمودیسازی شهرها برای اسکان جمعیت رو به رشد انسانی، نیاز به استخدام مهندسان عمران، روز به روز در حال افزایش است.

· فرصت کار کردن در خارج از کشور: فارغالتحصیلان این رشته به راحتی میتوانند در هر جای دنیا کار پیدا کنند. آزمونهایی بینالمللی برای civil engineering وجود دارد و با قبول شدن در آنها میتوانید در هر کشوری مشغول به کار شوید.

· تعداد بالای فرصتهای شغلی دولتی: خیلی از سازمانهای دولتی برای اجرای پروژههای زیرساختی نیازمند استخدام مهندس عمران هستند.

· رضایت شغلی بالا: مهندسین عمران، سازههایی عظیم و با شکوه طراحی کرده و میسازند و با شغل خود مستقیما روی زندگی مردم تأثیر میگذارند. بنابراین، کمتر کسی را میتوانید پیدا کنید که از این شغل رضایت نداشته و کاری را که انجام میدهد، دوست نداشته باشد. به علاوه، این شغل در اذهان عمومی وجههی بسیار خوبی دارد.

مهندسین عمران چه کارهایی انجام میدهند؟

· تحلیل گزارشهای نقشهبرداری، عکسبرداری هوایی و دیگر دادههای توپولوژیک و جغرافیایی برای طراحی پروژههای مهندسی عمران

· محاسبهی باری که سازه باید بتواند تحمل کند، محاسبهی سرعت جریان آب و محاسبهی مقاومت مصالح و سازه در مقابل نیروهای محیطی

· نظارت و بازرسی پروژهها از نظر میزان پیشرفت، انطباق با نقشههای مهندسی و استاندرادهای نظام مهندسی

· مشارکت مستقیم در ساخت یا مرمت پروژههای عمرانی

· مشارکت مستقیم در نقشهبرداری

· تخمین هزینهی مصالح،تجهیزات و کل پروژه

· آزمایش کردن خاک و تعیین مقاومت آن برای تحمل سازه

· آزمایش مقاومت زیربنا، بتن، آسفالت یا فولاد

شغل مهندسی عمران چه مشکلات و معایبی دارد؟


· ساعات کاری طولانی: بعضی وقتها پروژههای عمرانی میتوانند چالش برانگیز باشند و مهندسین باید برای تحویل پروژه در مدت زمان مورد توافق، ساعتهای طولانی و بیوقفه کار کنند.

· خطرات محیط کار: این شغل یک کار پشت میزی نیست بلکه باید در محل اجرای پروژه حاضر شوید. حضور در محل ساخت پروژههای عمرانی میتواند خطرات زیادی شامل سقوط اشخاص از مکانهای مرتفع، سقوط اجسام از ارتفاع، تصادف با ماشینآلات سنگین و  به همراه داشته باشد. به علاوه، این محیطها معمولا آلوده هستند و گرد و خاک آنها میتواند سبب مشکلات تنفسی شود.

· کار کردن در مناطق دورافتاده: گاهی اوقات سازمان یا شرکتی که برای آن کار میکنید، یک پروژه در یک شهر دیگر یا گاهی اوقات در یک منطقهی دور افتاده و خالی از سکنه تحویل میگیرد و شما باید در محل پروژه حاضر باشید

عوامل اثرگذار روی درآمد مهندس عمران کدامند؟

· موقعیت جغرافیایی شرکت شما و شهر کشوری که در آن کار میکنید

· سطح تجربهی شما

· سطح تحصیلات شما

· نقشی که در شرکت خصوصی یا سازمان دولتی به عهده دارید (سه جایگاه پردرآمد در این شغل عبارتند از: مدیر پروژه، مدیر مهندسی و مهندس ارشد)

· صنعتی که در آن کار میکنید

· شرایط محیط کاری

مدرک تحصیلی لازم برای استخدام شدن به عنوان مهندس عمران چیست؟

حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای ورود به بازار کار مهندسی عمران در اکثر مشاغل، کارشناسی استبا این حال، بعضی از کارفرمایان، کاردانی مهندسی عمران را به ویژه برای مشاغل کارآموزی، میپذیرندتحصیلات نقش مهمی در پیشرفت حرفهای مهندسی عمران ایفا میکنند و بسیاری از مشاغل تخصصی در این حوزه، نیازمند مدرک کارشناسی ارشد در گرایش مربوطه هستند.

برای مشاهدهی آگهیهای استخدام مهندسی عمران میتوانید به سایت استخدام جاب ویژن مراجعه کنید.

Comments

Popular posts from this blog

همه چیز درباره استخدام پرستار

شرایط کار و زندگی در زنجان چگونه است؟

بخش‌های مختلفی اقتصادی چه نقشی در اشتغال استان اصفهان دارند و چگونه می‌توان در اصفهان شغل پیدا کرد؟