بررسی وضعیت استخدام در اردبیل و شرایط و مخارج زندگی در این استان

 در این مقاله قصد داریم درباره وضعیت موقعیت‌های شغلی اردبیل و همچنین مخارج زندگی در این استان بپردازیم. پیش از هرچیز نگاهی به هزینه غیر خوراکی مانند پوشاک و مسکن در اردبیل و مقایسه‌ای با کل کشور خواهیم داشت.

·         در سال ۱۳۹۵، در بخش پوشاک و کفش 9365 نفر در اردبیل و در کل کشور 11382 نفر فعالیت می‌کردند. این اعداد در سال ۱۳۹۶، به ترتیب 17725 و 13229 بود.

·         در سال ۱۳۹۵، در بخش مسکن 49435 نفر در اردبیل و در کل کشور 97067 نفر فعالیت می‌کردند. این اعداد در سال ۱۳۹۶، به ترتیب 51059 و 108646 بود. (طبق این آمار می‌توان فهمید که قیمت مسکن نسبت به میانگین قیمت مسکن در کل کشور چندان بالا نیست و اردبیل به‌عنوان استان گران قیمت ایران شناخته نمی‌شود.هم‌چنین استان اردبیل با ۱۹.۴ درصد اجاره‌نشینی، کمترین میزان اجاره‌نشین را در کل کشور دارد.)

·         در سال ۱۳۹۵، در بخش بهداشت و درمان 20955 نفر در اردبیل و در کل کشور 29747 نفر فعالیت می‌کردند. این اعداد در سال ۱۳۹۶، به ترتیب 27797 و 34910 بود.

·         در سال ۱۳۹۵، در بخش حمل و نقل 19643 نفر در اردبیل و در کل کشور 26248 نفر فعالیت می‌کردند. این اعداد در سال ۱۳۹۶، به ترتیب 23403 و 32359 بود.

افرادی که ترکی بلد باشند و با آب‌و‌هوای سرد و یخبندان استان و همچنین وضعیت دشوار رفت و آمد بین استانی اردبیل مشکلی ندارند، می‌توانند اردبیل را برای مهاجرت کاری و زندگی انتخاب کنند. اما این نکته را فراموش نکنید که اردبیل استان صنعتی نیست و بیشتر نیروی کار در بخش خدمات و کشاورزی مشغول به کار هستند.

آگهی‌های استخدام اردبیل در کارخانجات

با وجود اینکه اردبیل شهر صنعتی نیست، اما دارای یک شهرک صنعتی مهم است. این شهرک صنعتی در دو فاز ساخته شده و میزبان کارخانه‌های متعددی از جمله رسونان، پلاسکو، شادی پلاستیک، فوم موسوی، اسباب بازی سازی، نساجی سبلان پارچه، سبلان خودرو، تشک رویال ممتاز، آرتا فولاد مبین، آب معدنی پاک سبلان، ذوب آهن اردبیل و ... است.

به علاوه، در سال‌های اخیر، کارخانه‌های مواد غذایی معتبری مانند سرو تن آریا، قارچ سبلان، فرآورده‌های تسنیم نوش، روغن نباتی اردبیل و شیرین عسل سبلان در اردبیل مستقر شده‌اند. این شرکت‌ها، باعث شده‌اند ساکنین اردبیل که در رشته‌های مهندسی صنایع غذایی، مهندسی کشاورزی و مهندسی شیمی تحصیل کرده‌اند برای پیدا کردن فرصت‌های استخدام در اردبیل با مشکل مواجه نشوند.

خبر خوب دیگر اینکه سرمایه‌گذاری هلدینگ امید فارمد پارسیان قرار است یک شهرک صنعتی گیاهان دارویی در استان اردبیل تأسیس کند که با احداث این شهرک، فارغ‌التحصیلان رشته‌های داروسازی و مهندسی شیمی نیز برای پیدا کردن موقعیت شغلی مشکل نخواهند داشت.

استان اردبیل معادن غنی نیز دارد و انتظار می‌رود فرصت‌های شغلی خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته مواد و معدن وجود داشته باشد. اما متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاده و معادن فعال اندکی در استان اردبیل وجود دارد. البته اخیراً سه شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ، شروع به اکتشاف معدن در این منطقه کرده‌اند و احتمالاً‌در سال‌های آینده، موجی از فرصت‌های شغلی برای فار‌غ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی صنایع، مهندسی عمران و زمین‌شناسی، ایجاد می‌شود.

استخدام اردبیل در رشته پتروشیمی و شیمی

 

پتروشیمی اردبیل یکی از واحدهای صنعتی مهم استان است که برای کمک به بخش کشاورزی استان، اقدام به تولید اوره و آمونیاک می‌کند. محل استقرار این مجتمع در کیلومتر ۱۷ جاده‌ی اردبیل به سمت خلخال است. پیشبینی شده که این مجتمع می‌تواند حداقل سه هزار شغل برای دانش‌اموختگان رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی برق، مهندسی صنایع، شیمی، محیط زیست، ایمنی و HSE، حسابداری، مدیریت بازرگانی و بهداشت ایجاد کند.

وضعیت شاخص‌های اشتغال و نرخ بیکاری اردبیل

طبق آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶ شاخص نرخ مشارکت اقتصادی اردبیل حدود ۵/۴۴ درصد و نرخ بیکاری در این استان ۴/۱۰ درصد بوده است. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی شاخص‌های اقتصادی کلیدی در بخش‌های مختلف اقتصادی اردبیل بپردازیم. بخش کشاورزی استان اردبیل شامل زراعت، باغداری، دامپروری، شکار، جنگل‌داری و ماهیگیری، بخش صنعت شامل استخراج معدن، ساختمان و تامین آب، برق و گاز و بخش خدمات شامل تعمیر وسایل نقلیه، آموزش، بهداشت، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی‌ها و دفاتر و ادارات مرکزی است.

جمعیت استان اردبیل در سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر بوده که از این تعداد حدود ۶۵۰۲۵۵ نفر مرد و ۶۲۰۱۶۵ نفر زن بوده است. افراد ساکن در مناطق شهری استان ۶۸.۹ درصد بوده و ۳۱.۱ در مناطق روستایی ساکن هستند.

نرخ اشتغال استان اردبیل ۳/۴۳ درصد است که در مقایسه با نرخ اشتغال میانگین کشوری، رشد بیشتری داشته است. همچنین نرخ بیکاری کل کشور ۸/۸ درصد است؛ این در حالی است که طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان اردبیل حدود ۹/۸ درصد است.

استخدام اردبیل در بخش گردشگری

این استان در شمال غرب ایران قرار دارد و به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری در بین عموم مردم شناخته می‌شود.از جمله شهرستان‌های این استان می‌توانیم به پارس آباد، بیله سوار، خلخال، مشگین شهر، گرمی، کوثر،نیر، نمین، سرعین و اردبیل اشاره کنیم. این استان، دارای جاذبه‌های تاریخی مثل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، کاروانسرای شاه عباسی، قلعه‌ی اولتان پارس آباد و آثار تاریخی متعدد دیگری است که هم برای گردشگران داخلی و هم برای گردشگران خارجی بسیار جذاب هستند. همچنین، اردبیل یکی از بهترین استان‌های کشور از نظر جاذبه‌های طبیعی است. از مهم‌ترین این جاذبه‌ها می‌توان به قله‌ی سبلان و چشمه‌های آب گرم و سرد متعدد، اشاره کرد.

با توجه به وجود آثار تاریخی و تفریحی متعدد در اردبیل، مهم‌ترین حوزه‌ی بخش خدمات در استان اردبیل، حوزه‌ی گردشگری است. افرادی که به عنوان فرصت‌های استخدام اردبیل برای رشته‌های مدیریت گردشگری، هتلداری و ... هستند از بابت کاریابی مشکلی نخواهند داشت.

موقعیت‌های شغلی سایر بخش‌های اقتصادی در اردبیل

وضعیت اشتغال اردبیل براساس جنسیت زن و مرد، در شاخص‌های نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری، سهم شاغلین، و سهم اشتغال در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات نشان می دهد که بخش خدمات جزء بخش‌های فعال ایجاد اشتغال و کار در اردبیل شناخته می‌شود و بعد از آن به ترتیب بخش کشاورزی و سپس صنعت در ایجاد اشتغال استان نقش موثری داشته‌اند. پایین‌ بودن نرخ اشتغال در بخش صنعت به این معنا است که این استان صنعتی نیست و بیشتر آگهی‌هایی که در سایت‌های استخدامی منتشر می‌شوند مربوط به بخش های خدماتی و کشاورزی هستند.

Comments

Popular posts from this blog

همه چیز درباره استخدام پرستار

شرایط کار و زندگی در زنجان چگونه است؟

بخش‌های مختلفی اقتصادی چه نقشی در اشتغال استان اصفهان دارند و چگونه می‌توان در اصفهان شغل پیدا کرد؟