شرایط کار و زندگی در زنجان چگونه است؟

 در این مطلب قصد داریم جدیدترین آگهی های استخدام زنجان ۱۴۰۰ را بررسی کنیم و سپس درباره وضعیت کار و زندگی در زنجان صحبت کنیم.

در حال حاضر استان زنجان یکی از قطب‌های مهم در کشاورزی و دامداری در غرب کشور به شمار می‌رود؛ به طوری که این بخش نقش مهمی در ایجاد فرصت های استخدام زنجان در سال‌های اخیر داشته است. در بخش صنعت و معدن نیز دارای 410 معدن فعال است و رتبه اول بزرگ‌ترین معدن روی در خاورمیانه را دارد. استان زنجان تا مرداد 99 رتبه نخست را در میزان اشتغال‌زایی در کشور با 45/1 درصد نسبت اشتغال داشت.

وضعیت تورم، بیکاری و اشتغال در استان زنجان چطور پیش‌بینی می‌شود؟

نرخ مشارکت اقتصادی، به نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به افراد 15 ساله و بیشتر که در سن کار هستند می‌گویند که برحسب درصد بیان می‌شود. نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان 49/1 درصد تا پایان سال 1399 بوده است که رتبه نخست را در بین دیگر استان‌های کشور داشته است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان زنجان 3/6 درصد در سال 99 نسبت به سال 98 کاهش داشته است که یکی از دلایل آن می تواند میزان نرخ بیکاری در این استان و ناامید شدن نیروی‌ کار از شاغل شدن باشد.

با مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی زنان و مردان مشاهده می‌شود که این نرخ در بین زنان بسیار کمتر از مردان است؛ اما در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است که می‌تواند حاکی از بهبود اشتغال زنان باشد.

استان زنجان رتبه چهارم را در پایین بودن نرخ تورم در سال 99 داشته است؛ به‌طوری که شتاب افزایش نرخ تورم در این استان نسبت به سایر استان‌های کشور پایین‌تر بوده است. همچنین شاهد کاهش 2/3 درصدی نرخ تورم در فاصله بین ماه‌های خرداد و تیر 99 بوده‌ایم.

در سال 1400 نرخ بیکاری استان زنجان 7/5 درصد گزارش شده است که این نرخ نسبت به سال 1399 که نرخ بیکاری 8 درصد بوده کاهش یافته است.

نرخ بیکاری در سال 1394 در استان زنجان 8/6 درصد بوده است که با مقایسه این نرخ با سال 99، شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان زنجان در طی این 5 سال بوده‌ایم. همچنین زنجان رتبه سوم کاهش نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور را دارد.

به نسبت جمعیت شاغل به‌کل جمعیت فعال، نرخ اشتغال می‌گویند که برحسب درصد بیان می‌شود. نرخ اشتغال در این استان تا پایان سال 1399، 92/5 درصد بوده است که این نرخ در بخش کشاورزی 32/6 درصد، در بخش صنعت 33/3 درصد و در بخش خدمات 34/1 درصد گزارش‌ شده است.

بررسی وضعیت اشتغال در بخش‌های مختلف استان زنجان

در ادامه این مطلب به توضیح هرکدام از بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات استان زنجان پرداخته و نرخ‌های اشتغال‌زایی هرکدام از آن‌ها که پیش از این نیز گفته شد را بررسی می‌کنیم.

نرخ اشتغال بخش کشاورزی

استان زنجان به دلیل داشتن 5/3 درصد از اراضی کشاورزی کل کشور و موقعیت جغرافیایی مناسب در این بخش، توانمندی و اشتغال‌زایی زیادی داشته است؛ به‌طوری‌که رتبه سوم کشور را در اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی دارد. نرخ اشتغال در بخش کشاورزی استان زنجان 32/6 درصد تا پایان سال 1399 بوده است. همچنین این استان با تولید سالانه 1/7 میلیون تن محصولات کشاورزی در رتبه 18 کشور قرار دارد.

از محصولات کشاورزی مهمی که در این استان کشت داده می‌شود می‌توان به گندم، زیتون، سیر، انگور، سیب‌درختی، حبوبات و نباتات علوفه‌ای اشاره کرد. این استان در تولید زیتون، رتبه نخست را در کشور دارد؛ به‌طوری‌که 27 درصد از زیتون کل کشور در این استان تولید می‌شود. همچنین 47 درصد از سیر کل کشور نیز در این استان کشت داده می‌شود.

نرخ اشتغال زنجان در بخش صنعت و معدن

این بخش در کنار بخش کشاورزی بالاترین میزان اشتغال و استخدام در زنجان را دارد. نرخ اشتغال در بخش صنعت 33/6 درصد تا پایان سال 99 در استان زنجان بوده است و رتبه 14 کشور را در اشتغال‌زایی دارد. در قسمت معدن نیز، نزدیک به 170 هزار ذخایر معدنی در حال اکتشاف یا قابل بهره‌برداری وجود دارد که شامل روی، سولفات، پرلیک، منیزیم، مس و … است. در بخش معادن روی، این استان بزرگ‌ترین معادن را در خاورمیانه دارد.

از دیگر صنایع مهمی که در این استان وجود دارد می‌توان به نساجی، پلاستیک، فولاد، پتروشیمی و سیمان اشاره کرد. در صنایع نساجی هم‌اکنون نزدیک به 5 هزار نفر از جمعیت فعال استان زنجان شاغل هستند. همچنین شهرستان ابهر واقع در این استان سه شهرک صنعتی فعال را در خود جای داده است و یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی زنجان به شمار می‌رود.

نرخ اشتغال بخش خدمات استان

بخش خدمات با داشتن نرخ اشتغال 34/1 درصد در استان زنجان، رتبه 21 در اشتغال‌زایی در کل کشور را دارد. بخش خدمات در استان زنجان نسبت به دو بخش کشاورزی و صنعت توسعه کمتری داشته است؛ به‌طوری‌که در سال 98 نرخ اشتغال‌زایی این استان در بخش خدمات، 27 درصد از میانگین کل کشور پایین‌تر بوده است. بااین‌وجود در سال‌های گذشته، شاهد افزایش نرخ اشتغال‌زایی و استخدام زنجان در بخش خدمات نسبت به دو بخش دیگر در این استان بوده‌ایم.

یکی از مهم‌ترین بخش خدمات در این استان قسمت حمل‌ونقل است؛ زیرا استان زنجان با 5 استان دیگر که با شمال کشور در ارتباط هستند هم‌مرز است و ازاین‌رو ظرفیت گسترش حمل‌ونقل و اشتغال‌زایی را در این حوزه دارد.

از بخش‌های دیگر مهم خدمات در این استان می‌توان به گردشگری اشاره کرد. این بخش باوجود جاذبه‌های گردشگری زیادی که این استان دارد، ظرفیت ثروت آفرینی و اشتغال‌زایی زیادی نیز دارد. از جاذبه‌های گردشگری این استان می‌توان به مسجد جامع زنجان، بازار زنجان، خانه ذوالفقاری، باغ و عمارت معین، آبشار شار شار و … اشاره کرد.

شرایط زندگی در زنجان چگونه است؟

شهر زنجان به دلیل آب‌وهوای مطبوعی که دارد یکی از گزینه‌های مناسب برای مهاجرت و زندگی است. البته قبل از مهاجرت به این استان بهتر است اطلاعات بیشتری برای زندگی در زنجان به دست آورید. در اینجا به‌طور خلاصه از شرایط زندگی در زنجان گفته‌ایم.

استان زنجان که در شمال غربی کشور واقع شده است، با 7 استان دیگر یعنی گیلان، اردبیل، قزوین، همدان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی همسایه است. آب‌وهوای استان زنجان در برخی قسمت‌ها دارای زمستان‌های سرد و در برخی دیگر معتدل‌تر است. زبان اصلی مردم زنجان نیز ترکی آذربایجانی است ولی فارسی‌زبانان نیز در این استان وجود دارند. همچنین مردم زنجان عموماً مذهبی هستند به‌طوری‌که این استان یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های برگزاری مراسم‌های مذهبی است.

برای خرید یا اجاره خانه با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید می‌توانید در محله‌های شمال شهر زنجان که گران‌‌تر نیز هستند یا محله‌های جنوبی که ارزان‌ترند سکونت کنید. از محله‌های شمال شهر زنجان می‌توان به محله نگین، شهرک کارمندان و شهریار اشاره کرد. همچنین محله‌های جنوبی شهر زنجان محله گل شهر، شهرک پونک، کاظمیه و مهرآرا هستند.

نکته قابل‌توجه این است که در شهر زنجان خانه‌هایی با متراژ پایین پیدا نمی‌شوند، زیرا شهری نسبتاً کوچک است و با کلان‌شهرهایی مثل تهران یا اصفهان فرق دارد.

کلام آخر

شهر زنجان که در شمال غربی کشور ایران واقع شده است، حدود 1 درصد از جمعیت ایران را تشکیل داده است. نرخ بیکاری در این شهر از سال 98 تا 99 کاهش یافته و در سال 1400 این نرخ 5/7 درصد است. همچنین شهر زنجان رتبه سوم کاهش نرخ بیکاری را در ایران دارد. نرخ اشتغال‌زایی و استخدام زنجان درمجموع 5/92 درصد تا سال 1399 بوده است که بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات را دربر می‌گیرد. برای مشاهده اگهی استخدامی زنجان می‌توانید به صفحه فرصت‌های شغلی سایت استخدام و کاریابی مراجعه و آگهی های استخدامی را بررسی کنید.

Comments

Popular posts from this blog

همه چیز درباره استخدام پرستار

بخش‌های مختلفی اقتصادی چه نقشی در اشتغال استان اصفهان دارند و چگونه می‌توان در اصفهان شغل پیدا کرد؟