بررسی میزان درآمد برنامه نویسان پایتون

 زبان برنامه نویسی پایتون تنها یکی از چندین زبان برنامه‌نویسی محبوب در جهان است؛ اما به جرات می‌توان گفت تفاوت درآمد برنامه نویسی پایتون و فرصت‌های پیشرفت در بازار کار آن با سایر زبان‌ها بسیار زیاد است. موج یادگیری پایتون در سال‌های اخیر با جهش زیادی مواجه شده است و علت آن هم افزایش تقاضا از سوی کسب و کارها و رونق فرصت‌های استخدام پایتون است. امروزه شرکت‌های بزرگ دنیا همچون گوگل، نتفلیکس، اینستاگرام، اسپاتیفای، بلومبرگ، نیویرک تایمز و برای جذب مهندسان پایتون حرفه‌ای با هم در رقابت هستند. با نگاه کوتاهی به آگهی‌های استخدام جدید می‌توان متوجه شد که در ایران نیز این شاخه از برنامه‌نویسی تقاضای زیادی دارد. با توجه به اینکه افراد زیادی به یادگیری این زبان تمایل نشان داده و برای استخدام در موقعیت‌های شغلی آن تلاش می‌کنند، تصمیم گرفتیم در این مقاله از وبلاگ جاب ویژن به بررسی حقوق دریافتی و بازار کار پایتون بپردازیم.

معرفی پایتون

از زبان برنامه‌نویسی پایتون عمدتاً برای ساخت وبسایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف، خودکارسازی تسک‌ها، تحلیل داده و مصورسازی آن‌ها استفاده می‌شود. پایتون زبانی عمومی است؛ یعنی برای توسعه برنامه‌های مختلفی از آن استفاده شده و کاربرد آن محدود به یک نوع برنامه مشخص نمی‌شود. تطبیق‌پذیری بالای این زبان به همراه سادگی نسبی آن برای برنامه‌نویس‌های مبتدی باعث شده که امروزه (سال ۲۰۲۱ میلادی) آن را به عنوان پرکاربردترین و محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی بشناسیم. مزایای برنامه‌نویسی به زبان پایتون آنقدر گسترده و یادگیری آن به حدی ساده است که حتی افرادی که تخصصی در برنامه‌نویسی ندارند می‌توانند از آن بهره ببرند؛ از مدیریت مخارج روزمره گرفته تا حل دشوارترین مسائل و تحلیل داده‌های عظیم، همگی به کمک پایتون قابل انجام هستند.

سینتکس ساده و زبان طبیعی، تطبیق‌پذیری بالا برای انجام فعالیت‌های مختلف، سادگی برای افراد مبتدی، متن‌باز بودن، دارا بودن کتابخانه‌ها و ماژول‌های مختلف و جامعه عظیم برنامه‌نویس‌ها، پایتون را به یک زبان محبوب در جهان تبدیل کرده است. کاربردهای مهم زبان پایتون عبارتند از:

تحلیل داده و یادگیری ماشین

امروزه پایتون جزء جدایی‌ناپذیر دنیای علم داده شده است؛ چرا که به کمک این زبان می‌توان داده‌ها را دستکاری و تحلیل کرد، محاسبات پیچیده آماری روی آن‌ها انجام داد، داده‌ها را به تصویر کشید، الگوریتم‌های یادگیری ماشین خلق کرد و هزاران کار دیگری که می‌توان روی داده‌ها انجام داد. پایتون قادر است مصورسازی داده‌ها را به شیوه‌های مختلفی مثل نمودارهای میله‌ای، خطی، دایره‌ای، هیستوگرام و سه‌بعدی اجرا کند. همچنین کتابخانه‌های بی‌شمار آن به برنامه‌نویس‌ها کمک می‌کند کدهای یادگیری ماشین و تحلیل داده را سریع‌تر و موثرتر بنویسند.

برنامه‌نویسی وب

یکی دیگر از کاربردهای رایج پایتون توسعه بک اند وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها (بخش غیرقابل مشاهده از سمت کاربر) است؛ این عملیات به کمک فریمورک‌های مخصوص توسعه وب در پایتون مثل جنگو (Django) و فلسک (Flask) انجام می‌شود. از پایتون در برنامه‌نویسی وب برای ارسال داده‌ها از سمت سرور (و برعکس)، پردازش داده‌ها و ارتباط با پایگاه داده، مسیریابی URL و تضمین امنیت استفاده می‌شود. برنامه‌نویس بک اند، برنامه‌نویس فول استک، برنامه‌نویس پایتون و مهندس دواپس از جمله موقعیت‌های شغلی بازار کار پایتون هستند که با توسعه وب سروکار دارند.

خودکارسازی یا اسکریپت‌نویسی

از پایتون می‌توان برای خودکارسازی و انجام موثرتر فعالیت‌های تکراری استفاده کرد. به نوشتن کد با هدف اجرای خودکار فرایندها «اسکریپت‌نویسی» (Scripting) گفته می‌شود که برای چک کردن خطاها در فایل‌های متعدد، تبدیل فایل‌ها، انجام عملیات ریاضی ساده و حذف داده‌های تکراری استفاده می‌شود. حتی برنامه‌نویس‌های مبتدی نیز می‌توانند از این قابلیت پایتون برای خودکارسازی فعالیت‌های ساده کامپیوتری مثل تغییر نام فایل‌ها، جستجو و دانلود محتوا و ارسال ایمیل در بازه‌های زمانی مشخص استفاده کنند.

تست نرم‌افزار

از پایتون می‌توان برای انجام فعالیت‌هایی مثل ساخت کنترل، دنبال کردن باگ‌ها و تست استفاده کرد. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند به کمک پایتون، فرایند تست محصولات و فیچرهای جدید را خودکار کنند.

فعالیت‌های روزمره

کاربرد پایتون تنها به دنیای برنامه‌نویسی و تحلیل داده‌های عظیم خلاصه نمی‌شود؛ یادگیری این زبان می‌تواند به افرادی که با حجم کمتری از داده‌ها سروکار دارند نیز کمک کند. روزنامه‌نگارها، صاحبان کسب و کارهای کوچک یا سوشال مدیا مارکترها نیز می‌توانند از این زبان برای ساده‌سازی کارهای خود استفاده کنند. از جمله فعالیت‌هایی که به کمک پایتون خودکارسازی می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دنبال کردن بازار سهام و قیمت رمزارزها
  • ارسال یادآورهای شخصی (Reminder)
  • به‌روزرسانی لیست مایحتاج منزل
  • نگهداری حجم زیادی از فایل‌ها
  • تبدیل فایل‌های متنی به فایل صفحه گسترده (Spreadsheet)
  • تخصیص وظایف به اعضای تیم (یا اعضای خانواده)‌ به صورت تصادفی
  • تکمیل خودکار فرم‌های آنلاین

حقوق و درآمد یک برنامه نویس پایتون چه قدر است و تحت تاثیر چه عواملی است؟

امروزه پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا است؛ به همین دلیل میزان حقوق یک برنامه نویس پایتون از جمله موضوعاتی است که همیشه مورد سوال قرار می‌گیرد. سازمان‌ها از پایتون برای تحلیل داده (DA)، یادگیری ماشین (ML) و ارائه راهکارهای مبتی بر هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کنند. از آنجا که یادگیری پایتون از سایر زبان‌ها ساده‌تر است، افراد زیادی به یادگیری آن اشتیاق نشان می‌دهند. نیاز بازار، محبوبیت روزافزون فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کنار سادگی این زبان و نزدیکی به زبان طبیعی، باعث شده درآمد زبان برنامه نویسی پایتون و نیاز به استخدام برنامه نویس پایتون نسبتاً عالی باشد.

مهارت در برنامه‌نویسی کلید دریافت پروژه‌های بهتر، موقعیت شغلی بالاتر و البته حقوق بیشتر است. از آن گذشته، توقف یادگیری به منزله مرگ یک برنامه‌نویس است؛ این یعنی اگر قصد دارید در دنیای برنامه‌نویسی پیشرفت کنید، باید به صورت مداوم دانش خود را عمیق‌تر کرده و به کسب تجربه و مهارت‌های جدید مشغول باشید.

یادگیری کتابخانه‌های جدید، شرکت در وبینارهای آموزشی پایتون و کلاس‌های آنلاین می‌تواند به شما در طی کردن موفق مسیر شغلی‌تان کمک کند. توصیه ما به شما این است که تا می‌توانید حتی در زمان استراحت! کد بزنید، پشتکار داشته باشید، در کلاس‌ها و وبینارهای آموزشی شرکت کنید، به دیگران آموزش بدهید و در جامعه برنامه‌نویس‌ها حضور فعال داشته باشید تا در نهایت بتوانید به یک برنامه‌نویس پایتون حرفه‌ای تبدیل شده و انتظار افزایش درآمد داشته باشید.

به دلیل اهمیت موضوع درآمد، در این بخش به بررسی میزان درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و خارج از کشور می‌پردازیم.

حقوق پایتون کار در ایران

با نگاهی به فرصت‌های شغلی برنامه نویس پایتون می‌توان متوجه شد که بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ در ایران به افرادی نیاز دارند که به برنامه‌نویسی پایتون مسلط باشند. این شرکت‌ها در موقعیت‌های شغلی متنوعی مثل متخصص هوش مصنوعی، مهندس زیرساخت ابری، برنامه‌نویس بک اند، تحلیل‌گر ترافیک شبکه، کارشناس و کارشناس ارشد DevOps، تحلیل‌گر داده، تحلیل‌گر ریسک، مدیر محصول، کارشناس DBA، تحلیل‌گر داده‌های بازار، کارشناس تحلیل سیستم و نیاز به استخدام برنامه نویس پایتون دارند. از موقعیت‌های شغلی تمام وقت که بگذریم، برخی از شرکت‌ها هم برای تامین نیروی انسانی موردنیاز خود اقدام به جذب کارآموز پایتون می‌کنند و بعد از دوره کارآموزی در صورت رضایت، قرارداد تمام وقت می‌بندند.

طبق گزارش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ که توسط جاب ویژن انجام شده است، میانگین درآمد برنامه نویس پایتون در ایران (تهران و سایر شهرهای بزرگ) طبق جداول زیر است:

میانگین حقوق برنامه نویسی پایتون در تهران

میزان درآمد برنامه نویسی پایتون در ایران (شهر تهران) براساس سطح ارشدیت

سطح ارشدیت

جونیور

میان‌رده

سنیور

میانگین درآمد در سال ۱۳۹۹

۴ میلیون تومان

۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

میانگین درآمد درخواستی در سال ۱۴۰۰

۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

میانگین حقوق برنامه نویسی پایتون در سایر شهرهای بزرگ

میزان درآمد برنامه نویسی پایتون در ایران (سایر شهرهای بزرگ) براساس سطح ارشدیت

سطح ارشدیت

جونیور

میان‌رده

سنیور

میانگین درآمد در سال ۱۳۹۹

متوسط ۴ میلیون تومان

میانگین درآمد درخواستی در سال ۱۴۰۰

متوسط ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

با توجه به کافی نبودن داده‌ها در سطوح ارشدیت مختلف در سایر شهرهای بزرگ، داده‌های مربوط به میانگین پایه جقوق برنامه نویس پایتون به صورت تجمیعی ارائه شده است.

درآمد پایتون کار در سایر کشورها

واضح است که برنامه‌نویسی پایتون در خارج از کشور هم طرفداران زیادی بین کسب و کارها دارد. با بررسی آمار منتشر شده در سایت معتبر Indeed، بازار کار پایتون در کانادا، آلمان و آمریکا طبق جدول زیر است:

بازار کار پایتون در خارج از کشور

میانگین حقوق سالانه

میانگین حقوق برنامه نویس پایتون در کانادا

87,802 $

حقوق برنامه نویس پایتون در آمریکا

117,004 $

حقوق برنامه نویس پایتون در آلمان

83,371 €

جمع بندی

زبان برنامه‌نویسی پایتون دارای سینتکس بسیار ساده‌ای است و خیلی راحت می‌توان آن را آموخت. دانستن این زبان برنامه‌نویسی open-source فرصت‌های شغلی متعددی پیش رویتان می‌گذارد و شما می‌توانید از تمامی مزیت‌های یک شغل برنامه‌نویسی مثل دورکاری برنامه نویسی، فریلنسینگ و دستمزد نسبتا خوب در مقایسه با خیلی از مشاغل دیگر، بهره‌مند شوید.

تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق پایتون، مهارت‌های زیادی می‌خواهد ولی اختصاص، زمان و انرژی و هزینه کردن برای تقویت این مهارت‌ها، کاملا ارزشش را دارد زیرا نیاز به استخدام جدید برنامه نویس پایتون روز به روز در حال افزایش است. شما می‌توانید به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی پایتون کار خود را شروع کنید و پس از مدتی، وارد مشاغل پردرآمدتری مثل علم داده و هوش مصنوعی شوید.

 

 

Comments

Popular posts from this blog

همه چیز درباره استخدام پرستار

شرایط کار و زندگی در زنجان چگونه است؟

بخش‌های مختلفی اقتصادی چه نقشی در اشتغال استان اصفهان دارند و چگونه می‌توان در اصفهان شغل پیدا کرد؟